tisdag 8 juni 2021

Läst i maj

Redan är juni och sommaren här! Maj gick snabbt och för mig var månaden fylld av plugg och introduktion på biblioteket där jag ska jobba nu i sommar. Agnes bokblogg fyllde också 7 år, vi hade ett samtal med Yrsa Walldén och Vox by Opal med Unga läsare och jag gick en kurs i att hålla författarsamtal. En hel del läsning blev det såklart också och nu tänkte jag berätta om den!

Se upp, Stella! av Susanne Trydal och Ellen Ekman är en bilderbok som handlar om Stella vars storasyster Agnes säger att hon kanske kommer bli blind om hon sitter för nära tv:n. Då bestämmer sig Stella för att öva på att vara blind och blundar en hel dag. En humoristisk bilderbok med fina illustrationer!

Athena - Det är aldrig för sent! av Elin Ek är den fjärde boken om Athena. Lika spännande, underhållande, rolig och härlig som de andra böckerna. Den här gången försöker Athena och hennes kompisar i Rädda-Jorden-Klubben att förbättra för de äldre på ett äldreboende.

Mellan raderna av Johanna Schreiber är en ny feelgoodroman som utspelar sig på det fiktiva förlaget Schants förlag. Spännande att läsa om bokbranschen och många intressanta karaktärer.

Uppdraget i London av Hanna och Jakob Blixt är första delen i en ny trilogi för mellanåldern. I den här boken åker karaktärerna tillbaka i tiden till London under andra världskriget. Spännande läsning!

Bland drömmar och målarfärg av Anna Ahlund är första delen i en ny lättläst serie för ungdomar. Den handlar om vänskap och att vara kreativ.

Lämnad kvar av Emma Frey-Skött är även den en lättläst bok för unga. Det är tredje delen i en trilogi där vi i varje bok får läsa samma berättelse ur olika perspektiv. En bok som är lätt att läsa men där berättelsen inte alls är enkel.

Vita lögner, röda hjärtan av Nora Dåsnes blev jag så glad när jag hittade i min brevlåda. Det är en bok för 9-12 åringar som skulle kunna beskrivas som en blandning mellan dagbok och seriebok. Den handlar om att gå i sexan och inte riktigt veta vilket gäng man tillhör. En bok som tog mig tillbaka till när jag gick i mellanstadiet.


Paola Persson Peroni - Skrattar sist av Emi Gunér och Maja Säfström är den andra boken om Paola. Vi får följa en del av hennes liv och det är en berättelse fylld av både humor och sorg.

Galleriet vid vattnet av Hanna Blixt lyssnade jag på som ljudbok. Det är den andra feelgood-boken om Nora i Leksand. En fin och mysig berättelse och jag gillade verkligen hur nutid och dåtid kopplas ihop med varandra.

Astera och basketskorna av Kaly Halkawat och Sofia Falkenhem läste jag eftersom den utspelar sig i Eskilstuna där jag bor. Den handlar om Astera som nyligen flyttat till Sverige och Eskilstuna. Vi får följa henne när hon ska försöka komma på ett sätt att köpa nya basketskor till sin storebror som fått sina stulna.

Familjen Knyckertz och gulddiamanten av Anders Sparring och Per Gustavsson är en av böckerna i serien om tjuvfamiljen Knyckertz. Jag håller på att läsa alla böckerna i serien inför december då böckerna ska omvandlas till julkalender. Spännande, underhållande och finurliga böcker!

Kistmakarna av Robert Åsbacka läste jag då jag i en kurs i att hålla författarsamtal skulle hålla ett samtal med författaren. Även den boken utspelar sig i Eskilstuna vilket är kul!

Nu är det juni och sommarläsningen sätter igång på riktigt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar