tisdag 19 januari 2021

Böcker som skapar läslust

Jag ställde en fråga på instagram om mina följare hade önskningar om vad de vill läsa om på min bokblogg. @januisboktips skrev så här: "Böcker för barn/unga som skapar läslust! För de som behöver hitta lusten att läsa". Det tyckte jag var ett jättebra förlag! 

Vilka böcker som ger en läslust är såklart olika från person till person. Jag tror att det finns böcker för alla och att man bara måste hitta den där rätta boken för att känna läslust. Jag har uppslukats totalt av böcker många gånger och mitt fortsatta läsande blir som en ständig jakt på nästa stora läsupplevelse. Försök att hitta böcker som handlar om det du gillar och vill lära dig mer om. Gillar du fotboll, läs om fotboll. Gillar du hästar, läs om hästar. Jag vill också känna igen mig i det jag läser därför gillar jag oftast böcker där huvudkaraktären är i ungefär samma ålder som mig och lever ett liknande liv. Men läsning kan också vara eskapism och många gillar att läsa om andra världar och platser. I det här inlägget kommer jag att tipsa om några böcker för olika åldrar som verkligen gett mig läslust!

Jag tror att ett bra sätt att skapa läslust är att läsa böcker tillsammans. Speciellt för barn som kanske precis lärt sig läsa. Då får man uppleva berättelsen tillsammans. Kanske kan den vuxne och barnet turas om med att läsa högt. När man läser tillsammans är det perfekt med roliga böcker som man kan skratta till tillsammans. Här kommer några roliga lästips för 6-9 åringar! Frallan-böckerna av Sara Ohlsson och Lisen Adbåge är roliga vardagsberättelser om Francesca som kallas för Frallan, hennes mamma och mormor. I den första boken som heter Frallan är bäst! har de tävlingsdag. Om man gillar den finns det fyra till lika bra böcker att förkovra sig i. Om du gillar Frallan gillar du nog också Lisbet och Sambakungen av Emma Karinsdotter som är en otroligt rolig bok som handlar om Lisbet som bor med sin farmor Sambakungen. Lisbet får ett brev om att hon ska börja skolan till hösten och det betyder att det här är den sista sommaren som de måste göra till den bästa. En knasig, fantasifull och rolig bok som jag lovar att du hela tiden kommer vilja läsa nästa kapitel i. Det finns också en uppföljare som heter Livets hårda skola. Jag vill också tipsa om böckerna om Hjördis av Elin Lindell. Första boken heter Borttappat: Katt, kompis, kalsong. Böckerna handlar om 9-åriga Jördis som egentligen heter Hjördis men enligt henne börjar allt dåligt på H: handsvett, hästar, huvudvärk och hål i tänderna. Därför har hon tagit bort sitt H och gett det till sin bästa kompis Judit som nu heter Judith. Otroligt roliga böcker! Läser du den första kommer du garanterat vilja läsa de två uppföljarna också!


Många i 9-12 årsåldern vill att böckerna de läser ska vara spännande. När jag själv var i den åldern älskade jag deckare och slukade hur många deckarserier som helst. Jag tycker också att olika serier är väldigt bra för om man gillar den första boken är det bara att fortsätta läsa resten! En serie som jag och många andra gillat är PAX-serien. Det är verkligen den perfekta bokserien som innehåller både spänning, väsen, vardag, sorg. I tio böcker får vi lära känna Alrik och Viggo som bor hos en fosterfamilj i Mariefred. De får veta att de är utvalda att skydda Mariefred och det hemliga magiska biblioteket mot onda krafter. Tillsammans med biblioteksväktarna Estrid och Magnar kämpar de mot olika väsen. Samtidigt måste de stå emot alla i den lilla staden som inte vill ha bröderna där. Om du läst PAX och gillat den serien vill jag tipsa om Viveca och Camilla Stens trilogi som börjar med Djupgraven som också är riktigt spännande. Den utspelar sig på en skärgårdsö där en pojke försvinner i dimman. En bok som innehåller både spänning, skräck, fantasi och relationer. En annan spännande serie som jag slukade i mellanåldern är Petrinideckarna av Mårten Sandén. Den handlar om tvillingarna Peter och Petra som tillsammans med sin kompis Lucy har en deckarklubb. Det finns många böcker i serien och jag gillar verkligen hur den blandar spänning och vardag. 


För ungdomar tror jag på att försöka få dem själva att hitta någon bok de tycker verkar intressant. Men nu tänkte jag tipsa om några böcker jag själv verkligen gillat och som jag tror att många andra unga skulle uppskatta. Den första boken jag vill tipsa om är Inte som du av Johanna Schreiber och Ida Ömalm Ronvall. Det är en ungdomsbok som vänder på könsrollerna och beskriver en värld där tjejerna har all makt. En spännande bok med en intressant handling. Till den som vill läsa en riktigt mysig bok skulle jag rekommendera Till alla killar jag gillar av Jenny Han. Den handlar om Lara Jean som skrivit brev till alla killar hon någon sin gillat och en dag upptäcker hon att de har blivit skickade. Det finns tre böcker om Lara Jean och de finns också som film på Netflix. Vill en ungdom läsa något riktigt spännande skulle jag tipsa om Sakramentet av Ann-Sofi Forsmark. Den handlar om Hilde som ska konfirmera sig och dras in i ett spännande mysterium. Det är nämligen så att det för 30 år sedan skedde ett mord på en konfirmand och mordet har ännu inte blivit löst. 


Jag hoppas att du blev nyfiken på att läsa någon av böckerna jag tipsat om. De har gett mig mycket läslust och jag hoppas att andra barn och unga kan finna glädje i dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar