söndag 18 augusti 2019

Tre bilderböcker

Den senaste tiden har jag läst tre riktigt bra bilderböcker, Rally och Lyra och Rally och Lyra och Limpa av Marie Norin och Emma Adbåge och Den dag du börjar av Jaqueline Woodson och Rafael López. Jag tyckte mycket om de hör bilderböckerna och vill berätta om dem för er!

Marie Norin var en av lärarna på ett skrivarläger jag var på under sommaren. Inför lägret lånade jag hennes två bilderböcker Rally och Lyra och Rally och Lyra och Limpa som hon gjort tillsammans med illustratören Emma Adbåge. Den första boken handlar om när Rally glömmer sin Nalle hemma hos Lyra och Lyra inte riktigt vill lämna tillbaka den. Den tar upp ämnet att kunna dela på saker och skilja på vad som är mitt och ditt. Den andra boken Rally och Lyra och Limpa handlar om när det kommer ett nytt barn till Rally och Lyras förskola som heter Limpa. Hon kan gå ner i spagat och har flätor i sitt hår. Både Rally och Lyra vill vara kompis med Limpa och vara som henne och det här gör att deras vänskap sätts på spel. Båda de här böckerna tar upp viktiga ämnen som jag tror att många barn kan känna igen sig i. Både bilderna och texten är välgjorda och anpassade för barn på ett bra sätt. Jag gillar hur böckerna tar upp vänskap för små barn och att de innehåller roliga beskrivningar. Två fantastiska bilderböcker!


Om de två tidigare bilderböckerna var fantastiska så är boken jag ska skriva om nu ännu mer fantastisk. Den heter Den dag du börjar och är skriven av ALMA-pristagaren Jaqueline Woodson och illustrerad av Rafael López. Både texten och bilderna i den här boken är otroligt vackra. Den handlar om att inte vara som alla andra men att det inte gör något för det finns många som känner likadant. Den dag du börjar har ett så fint budskap och jag tycker att alla, både barn och vuxna, ska läsa den. 



Det jag gillar med bilderböcker är att de kan läsas av alla. De har oftast fina berättelser som människor i alla åldrar kan känna igen sig i. Dessutom finns det bilder som också är en del av berättelsen. Tipsa gärna om dina bilderbokfavoriter i kommentarerna! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar