söndag 22 maj 2016

Vad krävs för att få barn att läsa? - Högläsning och ny podcast

Det är viktigt att barn och unga får bra läsförståelse. Det har man nytta av hela livet. Det är inte bara bra att kunna läsa, det är också väldigt roligt och för med sig mycket positivt. Jag har genom läsningen fått ett större ordförråd, lyckats bra i skolan och fått förståelse för andra människor. Idag skriver jag om två vsaker som är väldigt viktigt för att väcka läslusten hos barn och unga, högläsning och att det pratas om barn- och ungdomslitteratur. 

Högläsning är otroligt kul, viktigt och mysigt! Vi borde läsa högt mer. Tänkt vad spännande det är att komma in i böckernas magiska värld tillsammans! Jag tror att det är jätteviktigt att börja läsa högt redan i tidig ålder för att väcka läslusten hos barn. Men det spelar ingen roll hur gammal man är. Jag är fjorton år och älskar fortfarande högläsning, just nu läser jag den första PAX-boken för min tioåriga lillebror. Med det här inlägget vill jag påminna er alla om att läsa mer högt för varann. Gammal som ung, det är jättemysigt! Ta tid till att läsa tillsammans, det är superviktigt! 



För att fler unga ska börja läsa krävs inte bara att man visas in i böckernas värld tidigt i livet, det krävs också att media tar upp ämnet och att det pratas om barn- och ungdomslitteratur. Det har författarna Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck tagit tag i. De tycker att det pratas för lite om barn- och ungdomsböcker och håller därför på att starta en egen podcast, Bladen brinner. Superbra initiativ tycker jag! Podcasten kommer att rikta sig till vuxna men handla om barn- och ungdomsböcker. Jag kommer självklart att lyssna! Här kan du läsa en riktigt bra debattartikel de har skrivit. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar