söndag 15 maj 2016

Youtubers som skriver böcker

Många ungdomar kollar på Youtubeklipp där de så kallade youtuber gör olika videor. Hauls, sminktips, sketcher, mukbangs och tags är bara några exempel på videor som läggs upp. Även jag har hakat på den trenden och tycker att det kan vara underhållande och avslappnande att kolla på dessa videos. I skolorna är det 2chips1cola och Lakidoris man pratar om och känner empati för Therese Lindgren. Som sagt, det är det här som är grejen för dagens ungdomar.

Jag har också sett att fler och fler kända youtubers börjar skriva böcker. Det tycker jag är jätteroligt eftersom att jag tror det kan locka många unga till läsning. Youtubestjärnor som Zoella och Clara Henry är förebilder för många och då är det klart att man vill läsa deras böcker.

Clara Henrys bok Ja jag har mens, hurså? riktar sig till alla mensare men också ickemensare. Man får lära sig allt och lite till om mens vilket är ett ämne som man inte pratar så mycket om. Jag tycker Clara är så himla grym som skriver om detta för det behövs verkligen kunskap. Mycket fördomar cirkulerar omkring men jag råder er att läsa den här boken. Den är underhållande och rolig samtidigt som den ger en så stor kunskap.

Den brittiska youtubestjärnan Zoe Sugg har under namnet Zoella, tio miljoner prenumeranter på sin youtubekanal. Hon gör blandade videos och inspirerar många. Nu har Zoe även skrivit två böcker om den vanliga tjejen Penny som lider av panikattacker. På sin blogg skriver hon om sina upplevelser och pinsamma händelser. Om du har läst min recension på den första boken Girl Online vet du att jag verkligen gillade den. När jag såg att hon kommit ut med en andra bok Girl Online On tour blev jag förståtts väldigt glad och spänd på att läsa den. Rekommenderas starkt!

Gamern PewDiePie är känd bland många. På sin kanal spelar han många olika spel. Jag har sett att han har skrivit en bok, Den här boken älskar dig. Jag vet inte riktigt vad en handlar om men roligt att han har skrivit en bok. Jag tror att den kanske inspirerar många killar framför allt.

Om du tittar på Therese Lindgrens vloggar vet du förmodligen att hon håller på att skriva en bok som kommer ut i höst. Där skriver hon om sitt liv och upplevelser. Titeln är Ibland mår jag inte så bra, så jag tror att den kommer handla om att hon lider av panikattacker och svårigheter socialt. Det ska i alla fall bli jätteroligt att läsa!

Om du inte har varit intresserad av läsning innan så lovar jag dig att du kommer bli det när du läst de här underbara böckerna!

2 kommentarer:

  1. Det märks att du läser mycket. Jag tror inte att många i dina ålder skulle säga eller skriva: "Även jag har hakat på den trenden och tycker att det kan vara underhållande och avslappnande att kolla på dessa videos."
    (OBS! Det är snällt menat!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, läsningen ger mig mycket! Det är inte bara roligt utan jag kan formulera mig bra och får ett bra ordförråd! :)

      Radera