torsdag 26 maj 2016

Att läsa gamla dagböcker

I helgen hade jag inget särskilt att göra och det var lite gråmulet ute. Då fick jag den briljanta idén att ta fram mina gamla dagböcker och läsa lite. Det var roligt att tänka tillbaka på allt jag gjort, en liten nostalgitripp sådär. Men vad som också var kul var se hur mycket jag faktiskt utvecklats i mitt skrivande. Jämför till exempel med det här från 2007 och hur jag skriver nu:

Agnes i början av 2007

Vad som tycktes vara viktigt för mig att skriva om 2007 var tydligen mat och att jag sov. Många av dagarna såg ut såhär:
"Idag vaknade jag. Jag åt frukost sen åt jag mat. Sen sov jag."
Fast med lite mera stavfel.

Dagböckerna sträcker sig från att jag var sex år, det vill säga 2007, fram till nu. Sex stycken har det gått åt under åren. Jag har inte skrivit så mycket dagbok på senaste tiden, det är lite tråkigt. Sådant borde man göra oftare. Det är så himla kul att läsa senare. Vad jag har skrivit om varierar lite. När jag var sex år skrev jag mest om att jag sov och åt men när jag var sju år hade jag redan utvecklats en hel del. Bokstäverna håller sig på raderna och jag skriver mer om vad jag gjort. Gemensamt med alla mina dagböcker är att det oftast handlar om roliga saker jag har gjort. Jag menar det är ju inte så intressant att läsa om tråkiga saker. Sedan håller det väl samma kvalité ungefär tills jag blir 10 år. Då börjar jag skriva lite mer detaljerat och har ett mer utvecklat språk. I min senaste dagbok från 2015 skriver jag ibland om jobbiga saker och när jag känner mig ledsen. Men det mesta är fortfarande roliga saker.

Agnes 12 år skriver om att börja högstadiet.

Agnes 10 år skriver om skolavslutningen
                                       
    Det var verkligen superkul att läsa lite i mina gamla dagböcker! Man får titta tillbaka och minnas roliga händelser. Nostalgi! Ibland längtar jag tillbaka men jag läser med ett leende på läpparna!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar