torsdag 19 maj 2016

Snögubbens hemlighet - Recension

Snögubbens hemlighet är första fristående delen i Åsa Öhnells deckarserie Klarabelladeckarna för 9-12 år. Boken är utgiven hos Idus förlag och du kan hitta den på Bokus och Adlibris.

Klara och Bella åker till Sälen på skidsemester, men resan blir inte som de tänkt sig. Redan första dagen hittar de en mystiskt karta. Mer och mer saker börjar hända, vem är det som bryter sönder tjejernas skidstavar och viskar till Klara i skogen? Plötsligt är dem ett par rånare på spåren...

Det här är en superbra bok att sträckläsa en redning helg! Precis lagom spännande och händelserik. Det var exakt den här sortens bok som jag älskade för några år sedan så jag önskar att jag hade upptäckt den då. Jag rekommenderar verkligen alla mellan 9-12 år att läsa den här. Specillt om du gillar spänning och mysterier!

Samtidigt som det är en spännande bok innehåller den också vardagliga händelser och tankar som man kan känna igen sig i. Jobbiga föräldrar, tjafs med syskon och olika sorters familjer. Jag tyckte att det var spännande att läsa om skillnaden mellan Klaras och Bellas familjer. Klaras föräldrar hade inte lika mycket pengar och tyckte därför inte att hon behövde en mobiltelefon. Bellas föräldrar däremot hade mycket pengar och de hade de att köpa vad som helst. Klara hade oftast varit avundsjuk på alla saker hennes kompis hade. Men när hon förstod att Bellas föräldrar inte brydde sig så mycket om sin dotter utan bara på sina arbeten förstod hon att prylar kanske inte är det viktigaste.

Jag tyckte att det var mysigt att boken utspelade sig i Sälen. Om man har varit där och åkt skidor känner man igen många platser. Det är roligt att läsa om platser där man själv varit. Omslaget var väldigt fint och färgglatt vilket jag tror gör att den fångar många barns ögon i bokhyllan. Jag gillar även att många kapitel avslutades med cliffhangers. Det gör att berättelsen hela tiden går framåt och att man vill fortsätta läsa.

Snögubbens hemlighet får 4 av 5 ugglor för att den var spännande samtidigt som den innehöll vardagliga tankar och var bra skriven!