torsdag 5 maj 2016

Darc Ages - Uppvaknandet - Recension

Uppvaknandet är första delen i trilogin Darc Ages - De mörka tidevarven för ungdomar av A.R. Yngve. Den är utgiven på Wela förlag och du kan hitta boken på Bokus.

David Archibald har legat nedfryst i flera århundranden eftersom att han var drabbad av cancer. Han skulle väckas upp i framtiden när det gick att bota hans sjukdom. När han vaknar upp från sin långa sömn har 900 år passerat och världen är inte den samma som han känner igen. Han blir kallad Darc och plötsligt är han mänsklighetens hjälte.

Boken utspelade sig i en framtidsvärld som jag inte hade stött på tidigare. Den var väldigt annorlunda mot böckerna jag brukar läsa. Boken innehöll mycket äventyr och jag tyckte att handlingen ibland var svår att förstå. Kanske för att jag inte är så van att läsa den typen av böcker. Så jag tror att de som brukar läsa den här typen av böckerna skulle gilla den här ännu mer än vad jag gjorde.

Boken innehöll många karaktärer med ganska ovanliga namn som ibland kunde vara svåra att hålla reda på. Många händelser var också väldigt detaljerade beskrivna som till exempel salgsmålen och det kunde göra att det blev lite tråkigt att läsa ibland men när jag hade kommit i boken blev det mer spännande. Jag gillar också det fina omslaget och att man fick läsa ur olika perspektiv. Det gjorde att boken varierades och att man fick se de olika händelserna ur olika synvinklar. Men ibland kunde det vara lite svårt att vet vem som var vem.

Jag tycker att det här boken hade en väldigt cool idé och handling. Det var spännande att läsa om framtiden samtidigt som det ibland kunde kännas lite overkligt. Men jag rekommenderar verkligen att läsa den här boken om man gillar böcker med mycket äventyr, action och framtid. Den känns också lite vetenskapligt på något sätt, med sjukdomar och genetrika botemedel.

I slutet blev boken mer och mer romantisk och det gillade jag. Den blev lite mjukare och fick en mysigare stämning. Innan hade det varit mycket slagsmål och sådant. Men jag tycker ändå att de hände fått till en bra blandning mellan det hårda och mjuka. Boken avslutades med en cliffhanger vilket jag tyckte var bra! Det gör att man blir sugen på att läsa nästa bok och att berättselsen forsätter!

Jag ger Uppvaknandet den första boken i trilogin Darc Ages - De mörka tidevarven, av A.R. Yngve 3 av 5 ugglor eftersom att jag gillade idén, handlingen och omslaget. Men jag fastnade inte helt för den eftersom att jag är ovan vid att läsa den här typen av böcker och att det ibland kunde vara lite tråkigt att läsa. Men det var verkligen roligt att testa på en ny sorts bok som jag annars inte skulle ha läst! Jag rekommenderar er att läsa den!