tisdag 17 januari 2017

Ibland mår jag inte så bra - Recension

Ibland mår jag inte så bra är skriven av Therése Lindgren och utgiven av Bokförlaget Forum. Boken hittas på Adlibris eller Bokus.

I den här boken skriver Youtubestjärnan Therése Lindgren om sin bakgrund och sina erfarenheter. Hon tar upp psykisk ohälsa ur olika perspektiv, både genom att berätta om vad hon själv varit med om och genom att ge tips och berätta fakta. Man får svar på frågor som hur panikångest känns, vilken hjälp det går att få, hur man går tillväga för att få hjälp och mycket mer.

Inledningen i den här boken är helt otrolig! Jag tycker att Therése har prickat mitt i prick där! Den sammanfattar boken på ett så bra sätt och är bara klockren. Genom resten av boken vill jag hela tiden fortsätta läsa, texten är fängslande trots det jobbiga ämnet.

Dock märks det att Therése inte är en van författare, hon gör vissa språkliga missar, men det är inte så att det stör för mycket. När jag läser boken hör jag Theréses röst i huvudet, förmodligen eftersom att jag sett många av hennes youtubevideos. Boken känns verkligen äkta, den är inte tillgjord på något sätt, utan man känner att den kommer rakt ifrån hjärtat. Jag tycker att det är oerhört modigt att hon vågar vara så öppen med sin psykiska ohälsa och till och med berätta om en våldtäkt hon varit med om. Jag tror att många kan få hjälp av den här boken och känna att det finns andra som upplevt samma saker.

Jag lärde mig väldigt mycket när jag läste den här boken, den är intressant och verkligen läsvärd! Jag gillar att boken är uppdelad med både berättelser ur Theréses liv och fakta i en lagom blandning. Dessutom ser boken väldigt fin ut, både omslaget med rosa ballonger och invändigt med bilder, faktarutor och citat. Utseendet på den här boken tror jag också tilltalar många, speciellt unga tjejer.

Sammanfattningsvis vill jag säga att jag tycker att alla ska läsa den här boken, oavsett om du känner till Therése Lindgren eller inte, oavsett om du är tonåring, förälder, mor- eller farförälder, känner någon som lider av psykisk ohälsa eller inte. Läs den här boken för lärdom. Läs den för att förstå människor i din omgivning. Läs den för din egen skull.

Jag ger Ibland mår jag inte så bra, av Therése Lindgren 4 av 5 ugglor.