tisdag 24 januari 2017

Dödens vita gympaskor - Recension

Dödens vita gympaskor, är tredje fristående boken i serien om Lucia och gänget för barn mellan 9-12 år skriven av Annika W. Mattson. Boken är utgiven av Kukkili förlag och hittas på Adlibris eller Bokus.

Det är sommarlov när en cirkus kommer till stan. Lusia, Love, Melker och Charlie ska gå på premiären och Charlie hjälper till med hästarna. Men det är något som inte stämmer. Hästarna har stora blödande sår på kropparna, som om någon slår dem. Och föreställningen går inte som den ska, istället för att vara rolig blir den mest skrämmande. Clownen skriker till mitt i föreställningen och en mystisk tjej som inte verkar finnas dyker upp...

När jag fick hem den här boken var såklart det första jag såg omslaget. En arg, läskig clown mot en gråblå bakgrund. Fint men också otroligt läskigt. Nästan så att man vill gömma boken när man går och lägger sig så att clownen inte ligger och stirrar på en när man sover. Men ni kan vara lugna, innehållet är inte alls lika läskigt! Det här är en lättläst bok som jag tror innehållsvis passar väldigt bra för barn mellan 9-12 år. Den är lagom spännande och lagom vardaglig. Dock skulle den gärna fått vara lite läskigare. Det kändes som att det aldrig riktigt kom till det läskiga, utan stannade när det precis hade börjat att bli som mest spännande.

Jag gillade handlingen i den här boken trots att jag gärna hade haft lite mer spänning och läskiga inslag. Jag tycker om att man också får läsa om vardagliga inslag, kärlek, vänskap, rädsla och oro. Boken utgår till mesta del från Lusias perspektiv, men genom boken får man lära känna alla karaktärer. Det tycker jag att författaren har gjort bra, hon väver in de olika perspektiven på ett bra sätt utan att det blir rörigt.

Love är en av mina favoritkaraktärer, han är lite försiktigare och tänker alltid ett steg för mycket innan han gör något, vilket ofta resulterar i att något han ville säga kanske inte blir sagt. Jag tror jag gillar honom eftersom att jag kan identifiera mig med honom, jag var väldigt försiktig när jag var yngre, nu vågar jag ta mer plats, men jag är fortfarande inte den våghalsiga. Love är kär i Lusia och försöker ständigt att hitta det rätta tillfället att berätta det för henne. Men han oroar sig mycket för hon stämningen ska bli mellan dem när han berättat det. En annan sak Love går runt och tänker på är superkrafterna han kommer att få så småningom. När han kommer in i puberteten. Jag tror att många kan relatera till Loves tankar och gillar att det beskrivs som superkrafter!

Trots allt detta är det något som får mig att inte fastna helt för boken. Den känns inte helt genomarbetad, ibland görs språkmissar och ibland känns inte språket och formuleringarna helt rätt. Eftersom att jag är en van läsare märker jag detta direkt, men jag tror ändå att många barn skulle uppskatta den här boken.

Jag ger Dödens vita gympaskor, av Annika W. Mattson 3 av 5 ugglor.