måndag 2 januari 2017

Läst i december

Gott nytt år allesammans! Hoppas att alla har fått en bra start på året! Själv har jag mest tagit det lugnt, det här med att vara uppe sent är inte riktigt min grej. Under 2016 läste jag 81 böcker, vilket jag är väldigt nöjd med, varav 9 i december. I årets första inlägg hade jag tänkt att summera min läsning under den gångna månaden. December har varit en bra månad full av massor av kul: luciafirande, dansföreställningar, födelsedag, julfirande och jullov. Tack vare jullovet har jag läst mycket, vilket är kul! Jag känner att jag verkligen tagit mig tid till läsningen och det ska jag försöka göra mer under 2017! Men nu kör vi igång!

Jag läste tre av Ann-Helén Laestadius Agnes-böcker under december; Hej vacker, Ingen annan är som du och Hitta hem. Jag gillade de böckerna väldigt mycket, fast Tio över ett var snäppet bättre. De här böckerna passar jättebra att sträckläsa när som helst. Otroligt mysiga och välskrivna!

Sedan blev det också en bok om min favoritförfattare, Astrid Lindgren av Agnes-Margerethe Bjorvand och Lisa Aisato. Jag ser verkligen upp till Astrid Lindgren och därför var det väldigt roligt att läsa om hennes liv. Dessutom är den här boken lättläst och fylld av klyftiga citat och vackra bilder. Jag har inte hunnit recensera den här boken än, men det kommer, snart.

Youtubern Therése Lindgren har skrivit en bok, Ibland mår jag inte så bra, om sina upplevelser kring psykisk ohälsa, som jag såklart ville läsa. Det gjorde jag under december och jag gillade boken en hel del. Även den ligger snällt och väntar på att bli recenserad, så det kommer snart!

Mats Strandberg har skrivit ett par barnböcker om 9-åriga Frank som förvandlas till ett monster. Jag har läst den första boken, Monstret i natten, som handlar mycket om ensamhet och att ingen förstår att man egentligen är snäll. Jag tyckte att det var en väldigt fin bok som jag vill rekommendera till alla runt 6-9 år.

Under december månad hade jag trott att det skulle bli många julböcker lästa, men det var så mycket annat jag ville läsa. Men en bok slank i alla fall ner. Det var årets, eller 2016 års, julkalenderbok En förtrollad jul, av Siri Spont och Alexander Jansson. Jag gillade boken, men den kom inte igång så snabbt tyvärr och det hände inte särskilt mycket. Men jag är ändå glad att jag läste boken!

Sedan till en julklappsbok, Ingen normal står i regnet och sjunger, av Sara Ohlsson. Den har jag länge velat läsa, så jag blev jätteglad när jag fick den. Jag sträckläste boken hela kvällen och läste nästan ut hela innan jag somnade. En recension kommer ut i veckan, men jag kan avslöja att jag gillade den. Mycket.

Nästa bok är en julklappsbok som jag gav till min femåriga kusin, nämligen Sagasagor av Josefine Sundström och Emma Göthner. Det är en kapitelbok för de yngre barnen som passar väldigt bra för högläsning. Jag läste den själv också och tyckte riktigt mycket om den. Vi får se om jag recenserar den, kanske, kanske inte.

Men det var alla böcker jag läste under december. Många bra och tänkvärda böcker. Jag läste även en av berättelserna i Let it snow, av John Green, med flera, men fastnade inte så mycket för den. I januari hade jag tänkt att läsa ytterligare en julklappsbok, Girl Online Going solo, av Zoe Sugg. Jag håller på med den just nu, det går lite trögt, men jag hoppas att den kommer igång snart. Dessutom hade jag tänkta att läsa Ritta Jacobssons Eviga glömskans allé och så vet jag att ett recensionsexemplar är på väg till mig. Sedan får vi se vad 2017 har att erbjuda.

Förresten, jag har skaffat Goodreads, där heter jag Agnes Lindholm om ni vill följa mig, eller bli kompis eller vad man nu säger. Jag satte mitt mål för 2017 på 80 st böcker, vi får se om jag klarar det! Ha det bra så ses vi snart igen!

Jag fyllde 15 år och firade med brunch!

2 kommentarer:

  1. Du har ju hunnit med riktigt många! Både i december och under hela året :) Läste också en av berättelserna i Let it Snow i december, men fastnade heller inte så mycket. Ska nog ändå försöka läsa vidare då det är ett rec-ex haha. Gott nytt år, hoppas du får ett riktigt fint 2017!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan hända att jag fortsätter läsa någon annan gång! John Greens berättelse borde ju vara bättre, kan man tycka! Gott nytt år till dig också!

      Radera