fredag 20 januari 2017

Att ge Harry Potter en chans

Gissa vad jag kom hem med från biblioteket här om dagen! En Harry Potter-bok, det trodde ni inte va?

Jag har aldrig varit särskilt intresserad av fantasy, sience fiction eller den typen av påhittade historier, utan läser hellre mer verklighetstrogna böcker. Men allt eftersom många tipsat mig om Harry Potter och jag har förstått att det är många som gillar de böckerna har jag tänkt att jag kanske ska ge dem en chans. När jag frågar någon vilken den bästa bok de läst är, har jag många gånger fått höra: "HARRY POTTER!" Både bokälskare och sådana som inte brukar läsa böcker annars verkar gilla J. K Rowlings berättelser om trollkarlspojken. Jag vet såklart vad vem Harry Potter är och har sett lite av filmerna, men jag har aldrig läst någon av böckerna. Men efter att ha bläddrat i en av de illustrerade utgåvorna, tänkte jag att det kanske är det jag ska försöka mig på. De illustrerade utgåvorna är oerhört fina och jag tänkte att det kanske inte är lika mastigt att börja med dem. Så nu har jag lånat Harry Potter och De vises sten (som illustrerad utgåva) och ska väl förhoppningsvist ta mig igenom den. Då har jag i alla fall läst den första boken, och det är ju alltid något! Men problemet är att jag har många böcker i min läshög som jag jättegärna vill läsa.

Jag har än så länge läst ungefär 100 sidor och får väl erkänna att den är ganska bra. enligt mig finns det bättre böcker, men den är bra!

Fortsättning följer... Vi får se hur det blir med mitt Harry Potter-läsande, kanske blir jag ett fan, kanske inte. Kanske plöjer jag resten av böckerna, kanske inte.
Gillar du Harry Potter? Vad är det som är så bra med de böckerna och varför tycker du att jag borde läsa dem? Berätta gärna i kommentarerna!

2 kommentarer:

  1. Åå WHAT har du inte läst Harry Potter?!?!? Det var ju verkligen på tiden ;D men hoppas du gillar, tycker personligen att ettan nog är den långsammaste, men även den mysigaste och det blir bara bättre! Hela Harry Potter "grejen" är ju helt fantastisk, så hoppas du faller så hårt som jag gjorde för ... Sju år sedan blir det väll?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet! Jag kände att jag verkligen måste ta tag i det nu!

      Radera