torsdag 12 januari 2017

Astrid Lindgren - Recension

Astrid Lindgren, är skriven av Agnes-Margerethe Bjorvand och illustrerad av Lisa Aisato. Boken ges ut av Modernista och hittas på Adlibris eller Bokus.

Den här boken går igenom den berömda författaren Astrid Lindgrens liv från hennes födelse till hennes död. Berättelsen om vad som gjorde Astrid till den hon var berättas på med ett enkelt språk. Man får också läsa om hur Emil i Lönneberga, Ronja Rövardotter, Pippi Långstrump, Lotta och de andra föddes. Boken innehåller många vackra illustrationer, tänkvärda citat och inspirerande fakta.

Astrid Lindgren är min största förebild inom litteraturen, jag älskar alla hennes böcker och tycker att hon är otroligt cool. I den här boken lärde jag mig väldigt mycket om henne, trots det lättlästa språket har boken ett stort innehåll. Jag gillar verkligen att boken är så bra uppdelad, varje uppslag handlar om något särskilt i Astrids liv och består av en sammanhängande text, en "Vet du vad?"-ruta, ett citat och en bild.

Man skulle kunna säga att jag samlar på Astrid Lindgren-citiat, de är så roliga, tänkvärda, sanna, ärliga och bra att jag skulle vilja hänga upp alla i mitt rum. Därför var den här boken en guldgruva för mig på många sätt. Man fick också läsa om de mindre kända böcker Astrid har skrivit.

Det bästa med den här boken är nog ändå bilderna! De är bland de vackraste jag någonsin sett. De är så fina och välgjorda att man nästan går av! Jag skulle helst vilja rama in varenda en och sätta upp på väggen, det här kan vara den finaste boken jag äger! Lisa Aisato har verkligen gjort ett suveränt jobb och jag är så oerhört imponerad av henne! Om jag någon gång skriver en bilderbok vill jag att hon ska illustrera den.

Astrid Lindgren, av Agnes-Margerethe Bjorvand och Lisa Aisato är en av de finaste böckerna jag någonsin läst, därför får den 5 av 5 ugglor!