torsdag 5 januari 2017

Ingen normal står i regnet och sjunger - Recension

Ingen normal står i regnet och sjunger är en ungdomsbok skriven av Sara Ohlsson och utgiven av Gilla böcker. Du hittar boken på Adlibris eller Bokus.

Ella går sista året på gymnasiet, festar och hänger med sin nästanbror Charlie. De har alltid varit bästa vänner, bott grannar och nästan uppfostrat varandra. Nu har Charlie flyttat hemifrån och saker är inte riktigt som förut. I Ellas klass går Niki, som luktar svett  men är en cool tjej som vågar säga vad hon tycker. Oftast tycker Ella likadant. Varför finns det liksom inga kvinnliga trubadurer och varför förväntas man vara på ett visst sätt beroende på kön?

När Charlie blir tillsammans med Niki och Ella med Svante blir livet komplicerat. Kan man vara kär i vem som helst? Och hur gör man om man är kär i samma person som ens bästa kompis?

Jag hade länge velat läsa den här boken, utan att egentligen veta vad den handlar om. Jag kände bara på mig att den skulle vara bra och när jag fick den i julklapp blev jag såklart jätteglad. Kvällen resulterade att nästan hela boken blev utläst, i alla fall de första 160 sidorna. Den här boken är lätt att läsa, både tack vare sina korta avsnitt och det rappa språket. Jag gillar språket i boken, det känns nytt och är roligt att läsa. Man flyger fram över raderna och det blir aldrig jobbigt att ta sig igenom texten. Dock tycker jag att det ibland utlämnas för mycket som man inte får läsa om, men samtidigt gillar jag att boken inte alls är utdragen och att man får läsa mellan raderna.

Egentligen är inte handlingen så speciell, men på något sätt blir det ändå otroligt spännande att läsa! Jag gillar karaktärerna och tycker att alla är väldigt coola, både Ella, Charlie, Niki, Svante och de andra. I synnerhet gillar jag också relationen mellan Ella och Charlie, det är en sådan där vänskapsrelation som jag tror att många drömmer om att ha. Den känns så himla fin och äkta, de känner verkligen varandra utan och innan. Det är nog också det som göra att handlingen blir så spännande, att Ella ljuger för Charlie som hon aldrig gjort förut.

Förutom att boken är underhållande och rolig att läsa är den väldigt tänkvärd. Många intressanta frågor tas upp, till exempel mänskliga rättigheter och att man blir behandlad olika beroende på vilket kön man har. Sara Ohlsson bryter även tabun mot saker som anses pinsamma, till exempel onani och mens. Det tycker jag är bra!

Sammanfattningsvis gillade jag den här boken. Mycket. Språket, handlingen, karaktärerna, innehållet, de korta avsnitten. Jag tror nästan att jag måste läsa om den någon gång. Dessutom blir jag nyfiken på Sara Ohlssons tidigare bok, Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag

Ingen normal står i regnet och sjunger överträffade mina förväntningar! Läs den! Jag lovar att du inte kommer ångra dig!

Jag ger Ingen normal står i regnet och sjunger 5 av 5 ugglor!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar