torsdag 16 mars 2017

Länkar och annat skoj

Hej, hallå! Hade lite lagom inspiration för ett blogginlägg idag, men tänker att jag svänger ihop en lista med länkar jag sparat på sistone, saker jag har tänkt på och saker jag skrivit ned. Hoppas ni gillar´t!

1. Jag såg en video på Facebook i samband med internationella kvinnodagen där det var en mamma och en dotter som hade en bokhylla full med barnböcker framför sig. De tog ut böcker först med inga manliga karaktärer, det var bara tre stycken. Sedan fortsatte de med böckerna som inte hade några kvinnliga karaktärer - plötsligt var 76 böcker borttagna. De tog bort böcker där kvinnliga karaktärer inte pratar, 141 böcker borta. Sedan fortsatte de så och tog bort böcker där de kvinnliga karaktärerna bara väntar på en prins till exempel och är prinsessor. Till slut var bara ett fåtal böcker kvar. Jag tyckte att den här videon var väldigt intressant. Den visar att tjejer och kvinnor inte får ta så mycket plats varken i det verkliga livet eller i litteraturen. Det är synd. I slutet av videon berättar Elena Favilli och Francesca Cavallo om sin bok Good Night Stories For Rebel Girls. Det är en bok med 100 berättelser om kvinnor som har gjort otroliga saker. Hur bra verkar inte den boken?! Jag vill läsa! Här kan du se videon.

2. När jag blir stor och får egna barn ska jag samla på mig en samling bilderböcker och inreda ett gulligt barnrum med en bilderboksvägg precis som Lisa Bjärbo. Jag såg på hennes blogg och instagram att hon hade byggt en bilderboksvägg i sina barns rum och det var bland det finaste jag har sett! Längtar tills jag kan ha det så fint! Måste slå ett slag för Lisa Bjärbos instagram (@onekligen) och blogg (Onekligen), hon skriver så roligt om vardagslivet och tar otroligt fina bilder, in och följ!


Visst är det här typ det finaste ni har sett?! (Hjärtögonsemoji)
3. På senaste tiden har mobilens anteckningsfunktion använts flitigt hos mig. Jag får ibland som snilleblixtar om att jag måste skriva listor, skriva ned citat, favoritord eller små dikter och då är mobilen ofta nära till hands. Älskar att få skrivinspiration och direkt skriva ned det! Här kommer några smakprov på vad man kan tänkas hitta bland mina mobilanteckningar:



4. Läste ett reportage på SvD:s hemsida där Ingela Korsell, Jessica Schiefauer och David Lagercrantz blev intervjuade! De berättade om deras tips och trix hur man får barn och unga intresserad av läsning! Mycket intressant! Här kan du läsa reportaget.

Och det var allt jag hade att bjuda på den här gången! Hoppas att inlägget var uppskattat!

4 kommentarer:

  1. Jag såg också den där videon. Hemskt att det är så! Tror dock att vi blivit bättre än så i Sverige, men har långt kvar att gå ändå.

    Visst är det en underbar vägg Lisa Bjärbo gjort! Precis innan jag såg den bilden hade jag och min man snackat utbyggnad av vårt hus för ev. kommande barn, och jag sa direkt att vi ska ha en sådan vägg i barnrummet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får ju hoppas att det är bättre i Sverige! Filmen blev en ögonöppnare för mig i alla fall!

      Åh, vill så gärna ha en sådan vägg! Nu längtar jag lite efter att skaffa barn, haha! :)

      Radera
  2. Åh! Jag bara älskar din lista med favoritord! Vilken bra idé att göra en sådan, och fina ord också! Och vad intressant med kvinnornas roll i litteraturen - det känns ju helt fel, men bra att det tas upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Älskar att skriva listor och samla på ord! Och listan är mycket längre egentligen!

      Filmen var verkligen en ögonöppnare, känns jättekonstigt att det är så!

      Radera