tisdag 14 mars 2017

När annorlunda blir en styrka

Mörkt vatten är första delen i Jonne Berggrens fantasyserie Isporten för mellanåldern. Boken är utgiven av Olika förlag och hittas på Adlibris eller Bokus.

Milo och hans mamma har flyttat från Köpenhamn till Frillesås där han börjar i en ny skola. Till en början känner han sig ensam, men sedan lär han känna Jamina. Hon har alltid känt sig annorlunda, hon fryser aldrig och kan hålla andan hur länge som helst. Både Milo och Jamina upptäcker att de har speciella förmågor och snart kommer också Ismail under fund med det. Han är klassmorfar på skolan där de går och dessutom väktare för Isporten. En port som leder in till en magisk värld. Och Ismail behöver hjälp av Milo och Jamina för att världen inte ska gå förlorad.

Det första jag möttes av var den här bokens fina omslag, svart med vita detaljer och grön text. Dessutom har boken färgade sidor, vilket jag tycker är jättefint! När jag började läsa boken tog det lite lång tid för mig att komma in i den. Men eftersom att det här är den första boken i en serie, tror jag att den var som en liten introduktion. Själva äventyret börjar nog i de kommande böckerna. Hur som helst gillade jag ändå bokens fina blandning mellan både vardag och fantasy. Man kan relatera till känslor och problem samtidigt som boken innehåller fantsyinslag. Jag uppskattar verkligen hur man får läsa om deras känslor av att vara annorlunda och skildringen att det som är annorlunda i den här boken blir en styrka. Karaktärerna hängs inte ut, utan de blir hjältar istället.

Milo och Jamina är olika men ändå lika och jag tror att många kan känna igen sig mycket i dem. Man får läsa från bådas perspektiv och på så sätt lär man känna de båda. Boken var väldigt spännande och jag är säker på att de kommande böckerna kommer vara ännu mer spännande eftersom att det är då själva äventyret började. Många kapitel avslutas med cliffhangers och efter att ha läst den här boken blir jag sugen på nästa bok.

Men trots detta lyckades den här boken inte fånga mig helt. Den kändes lite långdragen och skulle jag fått ändra på något skulle jag komma in på själva äventyret lite snabbare. Men jag tror nog att många i mellanåldern skulle uppskatta den här boken och den var absolut läsvärd!

Jag ger Mörkt vatten av Jonna Berggren 3 av 5 ugglor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar