torsdag 30 mars 2017

Min text om Sagasagor i Hemmaliv

Jag skriver ju för tidningen Hemmaliv nu i vår. I marsnumret skriver jag om vikten av högläsning och tipsar om boken Sagasagor, av Josefine Sundström och Emma Göthner. Eftersom att jag blev väldigt nöjdmed min text och vill ha chansen att nå ut till fler med mitt budskap tänkte jag publicera texten här också. Tidningen ges ut i Eskilstuna och Strängnäs och därför vill jag att ni andra också ska få ta del av min text, så här kommer den:

"När du läser högt för ett barn skänker du trygghet, omtanke och underhållning, men du slår också upp dörrarna till böckernas magiska värld och det är bland det finaste man kan göra.

Om du ger ett barn chansen att ta del av en text, för det med sig mycket lärdom. Genom att bli en god läsare får man förståelse för andra människor, ett utvecklat tankesätt och en möjlighet att klara sig i livet. Forskning visar att man behöver ha ett ordförråd på 70 000 ord för att förstå en vanlig dagstidning och det får man enklast genom litteraturen. Men läsning är så oerhört viktigt också för att kunna ta ställning, välja rätt i livet och vara källkritisk. Allt detta börjar med högläsning. Innan barnet själv lär sig läsa är högläsningen den enda vägen till litteraturen, men för all del, sluta inte läsa för barnen när de blivit äldre. Att ligga och lyssna till en vuxen som läser högt ur en bok kan vara bland det bästa som finns. Och jag lovar dig, har man introducerat ett barn till böckernas värld i tidig ålder kommer litteraturen vara mycket mer intressant även senare i livet.

Mitt bästa tips på högläsning för barn mellan 3-7 år, är boken Sagasagor: studsmatta, simskola och en borttappat tigertass, skriven av Josefine Sundström och illustrerad av Emma Göthner. Den gavs ut 2016 av Bonnier Carlsen. Boken handlar om femåriga Saga som bor i ett gult “gladhus” tillsammans med en mamma som är allergisk mot pälsdjur och en småstressad pappa. Vi får följa med i Sagas vardag genom fem fristående berättelser, med illustrationer på varje uppslag. Det handlar om att önska sig en hund trots att mamman är allergisk. Om att hoppa studsmatta och råka göra illa sin kompis. Hur det är att sova över hos morfar där man får äta geléhallon i sängen. Om att skynda sig till simskolan och glömma baddräkten.

Sagasagor beskrivs som en kapitelbok för de yngre barnen och lämpar sig väldigt bra för högläsning. Jag gillar att berättelserna är vardagsnära samtidigt som det händer något spännande i varje kapitel. Saga är en karaktär som många barn nog kan relatera till, hon önskar sig ett husdjur, gillar att hoppa studsmatta och längtar efter att tappa sin första tand. Emma Göthners fantastiska bilder tillför mycket till texten. De är färgglada och otroligt fina, vilket jag tror att många barn uppskattar.

Kom ihåg att högläsning skänker otroligt mycket, livet ut! Att ge ett barn en möjlighet att klara sig bra i livet, samtidigt som man får underhållning, kan vara något av det mest betydelsefulla. Läs för ett barn, kanske redan ikväll?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar