onsdag 8 mars 2017

Kvinnliga författare jag ser upp till - Internationella kvinnodagen

Idag är det Internationella kvinnodagen, vilket betyder att alla coola tjejer och kvinnor ska uppmärksammas! Det finns så otroligt många framgångsrika, duktiga, smarta och coola tjejer och kvinnor som borde uppmärksammas mer. Och idag är en perfekt dag för det! Jag själv älskar ju böcker, läsning och att skriva, därför inspireras jag mycket av författare. I det här inlägget tänkte jag uppmärksamma några kvinnliga författare som jag verkligen ser upp till och inspireras av. Många av de här författarna har jag också fått chansen att träffa i verkligheten, vilket gör att jag fått en större uppfattning av dem, både som personer och som författare. Det här är människor som jag fått väldigt mycket uppmuntran av och vill ge tillbaka till, men jag vill också uppmärksamma dem eftersom att de vågar kämpa för mänskliga rättigheter, att barn ska läsa och bryta normer. De inspirerar mig mycket eftersom att de verkligen har lyckats med sina mål, åtminstone kommit en lång bit på vägen. Det är så häftigt!

Vi börjar med the one and only, Astrid Lindgren. Henne har jag dock inte träffat på riktigt, även om jag gärna skulle vilja det. Astrids berättelser har följt mig genom hela mitt 15-åriga liv och jag tror att hon alltid kommer att finnas där. Jag har som barn många gånger tittat på filmatiseringarna av hennes böcker och läst ett flertal av hennes böcker. De är så unika på många sätt, både språkligt, men också i handlingen. Jag avundas hennes fantasi och förmåga att berätta! Astrid Lindgren hade det också tufft i livet, men klarade sig igenom det. Hennes böcker har sålts till många länder, hon har utmärkts med en lång rad priser och dessutom fått priser uppkallade efter sig. Jag inspireras otroligt mycket av Astrid Lindgren, hon är en av de coolaste människorna som funnits!


Ann-Helén Laestadius är författare, journalist och same. Hon belönades 2016 med Augustpriset för sin ungdomsroman Tio över ett. Den handlar om Kiruna, staden som ska flyttas och till stor del rivas på grund av gruvan som finns under jord. Ann-Helén kämpar för att kunskapen om samer ska bli större och för samers rättigheter i samhället. Genom Ann-Heléns böcker har jag lärt mig otroligt mycket, men också relaterat till många olika känslor. Hennes böcker berör mig, underhåller mig och lär mig saker. Jag gillar Ann-Helén för att hon verkligen står för sitt ursprung, trots att hon inte alltid gjort det, men också för att hon är så glad och trevlig!


PAX-serien, skrivs av Ingela Korsell och Åsa Larsson och illustreras av Henrik Jonsson. Alla dessa tre är genier! Ingela Korsell är lärare, forskare och författare som verkligen brinner för pedagogik och att få barn att läsa. Hon har arbetat som lärare på mellanstadiet och också forskat mycket om pedagogik och barns läsvanor. Nu skriver hon alltså bokserien PAX, som riktar sig till mellanåldern, tillsammans med Åsa Larsson. Åsa är en mycket framgångsrik författare som tidigare skrivit deckarserien om Rebecka Martinsson för vuxna. Jag har träffat både Åsa och Ingela ett flertal gånger och de är lika glada och engagerade varje gång. Jag gillar deras nördighet och hur de faktiskt fått många barn att bli läsare. Det är så otroligt häftigt! Jag beundrar verkligen deras böcker, allt är så genomtänkt och välarbetat!


På Bokmässan träffade jag Anna Ahlund som har skrivit boken Du, bara. Det är en av de finaste böckerna jag någonsin läst! Anna är lärare, skolbibliotekarie, författare och har bloggen Anna skriver under tillsammans med sina två författarkompisar Anna Arvidsson och Anna Jakobsson Lund. Du, bara handlar om John som blir kär i samma kille som sin syster. Jag gillar hur Anna skriver så självklart om kärlek och normbrytande ämnen. Hennes bok behövs verkligen och är otroligt fint skriven! Du, bara blev dessutom nominerad till QX-galan vilket är supercoolt! Go Anna!


Stor eloge till alla tjejer, flickor, kvinnor, damer och tanter idag! Ni är bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar