söndag 19 mars 2017

Övernaturligt och vardag i en salig blandning

Spionen på spökskolan är första delen i en fantasyserien skriven av Jesper Lundqvist. Boken är tänkt för barn mellan 9-12 år och gav ut av Olika förlag 2017. Den hittas på Adlibris eller Bokus.

"Om det inte varit för getingen hade Silas inte märkt att handen blivit osynlig. Han hade inte heller fått reda på att skolans vaktmästare inte bara var en vaktmästare. Eller att det fanns urgamla gångar som bredde ut sig under skolgården. Och han hade absolut inte upptäckt den märkliga dimman som väller in när klockan slår midnatt. Om Silas hade fått välja skulle allt vara som vanligt. Men det får han inte. Istället dras han in i en helt ny värld, där faror lurar bakom varje hörn." (Handling från Bokus)



Hade av någon anledning svårt att beskriva vad den här boken handlar om utan att spoila för mycket, så jag lånade handlingen från Bokus. Men i den här boken får vi följa Silas som ofrivilligt blir osynlig, vi får även träffa hans två mammor, den knäppa vaktmästaren Vingela och en lång rad skrämmande spöken och gastar.

Jag gillade att den här boken kom igång direkt. Redan i första kapitlet blev man inkastad i handlingen och det var inte alls långdraget. Vissa böcker kan ta ett tag att komma in i, men den här boken gick det snabbt att komma in i handlingen. Jag gillade att boken var väldigt spännande och innehöll en hel del cliffhangers. Ibland gick historian väldigt fort fram och då kunde vissa saker kännas lite otydligt beskrivna.

Den här boken var både vardaglig och övernaturlig. Den hade en bra blandning av spöken och vardagliga tankar. Huvudkaraktären Silas var lätt att känns igen sig i och jag gillade verkligen hans två mammor. Dels för att de verkade så himla schysta och förstående, men också för att jag gillar att läsa om normbrytande ämnen. Olika förlag som den här boken ges ut av arbetar mycket med att bryta normer och stereotyper, det tycker jag är bra!

Det jag uppskattade mest med boken vara att den var annorlunda från andra böcker jag läst! Handlingen kändes ny och fräsch, samtidigt som den skulle kunna vara lite inspirerad av Harry Potter. Men i det stora hela, en helt okej bok, absolut läsvärd. Jag tror att många i mellanåldern skulle gilla den. Jag ger Spionen på spökskolan 3 av 5 ugglor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar