torsdag 4 april 2019

Boktips i samband med Världsbokdagen - Lexie från Tusen sidor

I samband med Världsbokdagen vill jag dela med mig av läslust och boktips. Därför har jag under april bjudit in flera spännande, coola och inspirerande människor till att berätta om sin läsning och ge sina bästa boktips. Idag är det dags för boktips från Alexandra Andersson eller Lexie som hon kallas. Lexie driver en av mina favoritbloggar som heter Tusen sidor. Där skriver hon om böcker hon har läst och ger många bra boktips. Jag träffade Lexie på bokmässan förra året vilket var jätteroligt och hoppas på att vi kan ses någon mer gång i framtiden. Nu ska vi se vilka boktips Lexie vill dela med sig av!
Vad läser du just nu?

Just nu har jag flera böcker på gång, vilket ju aldrig är optimalt. Dels läser jag skräckantologin Sjön, som är fylld med massor av läskiga noveller av svenska författare. Jag läser någon novell därifrån då och då, för det är ju så smidigt att kunna läsa och avsluta en kortare berättelse när man har ont om tid. Jag läser även Skärvor av en brusten värld, vilket är första delen i Mattias Kuldkepps fantasytrilogi. Det är en 700 sidor lång storpocket, så den har tagit lång tid att läsa, men är fylld av så mycket att det är som att upptäcka ett helt nytt universum när man läser den, och det är en häftig känsla!

Finns det någon bok som du ser fram emot att läsa snart?
Just nu ser jag verkligen fram emot att läsa något ur Vox by Opals vårutgivning, däribland tredje boken om Zoe och Digby, samt I Kalifornien skälver jorden. Deras utgivning är alltid så lyckad, och passar verkligen mig och min boksmak! Vilken eller vilka böcker vill du tipsa om i samband med Världsbokdagen?
Det må låta trist och uttjatat, men den bok jag först tänker på är Hungerspelen. När jag var 10 år läste jag den i skolan, och den fängslade mig totalt. Den boken är boken som fick mig att bli en "riktig läsare", och det var den första boken på min första "lästa böcker-lista". Om jag aldrig hade läst Hungerspelen vet jag inte om jag någonsin fått mitt enorma läsintresse, och därför är boken - och hela trilogin för den delen - perfekt för de som önskar väcka sin egen läsgnista! Tack så mycket för dina boktips, Lexie!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar