måndag 15 april 2019

Boktips i samband med Världsbokdagen - Margareta Söderlund

I samband med Världsbokdagen vill jag dela med mig av läslust och boktips. Därför har jag under april bjudit in flera spännande, coola och inspirerande människor till att berätta om sin läsning och ge sina bästa boktips. Dagens boktips kommer från Margareta Söderlund som är pensionerad bibliotekarie. Hon var bibliotekarie på Eskilstuna stadsbibliotek när jag var runt 10 år och började i Deckarklubben som Margareta hade på biblioteket. Margareta hittade alltid på många roliga aktiviteter kopplade till olika böcker och jag minns hur jag och min kompis Sara alltid gick till biblioteket i början av varje månad för att göra Margaretas nya deckarfall i något som kallades Krimlabb, dit kunde barn komma och få testa på att lösa ett spännande fall. Ni förstår ju vilken inspirerande människa hon är och idag ska vi få veta vad hon läser. 

Vad läser du just nu och en bok jag ser fram emot att läsa snart?Just nu läser jag Ivo Andric klassiker, Bron över Drina, tänkt som en förberedelse inför min resa till Bosnien- Hercegovina i sommar. Den börjar med byggandet av en bro i staden Vizegrad  1566-71 - en vacker stenbro med elva brospann. Staden är knutpunkt på den väg som förenar Bosnien med Serbien och i förlängningen också med Konstantinopel. I denna periodvis oroliga gränsstad har olika nationaliteter slagit sig ner och muslimer, kristna och judar verkar i skiftande samförstånd under århundraderna. Den gedigna bron står där den står och följer stadsbornas liv och öden från generation till generation. Boken ger en mycket levande historisk överblick av en orolig trakt under 350 år och det var precis det jag ville ha. Jag har nu kommit till början av 1900-talet, serber och turkar krigar och ett av brospannen har minerats…
Eftersom Bron över Drina slutar vid första världskrigets utbrott är jag sugen på att läsa mer om senare tiders händelser i Bosnien. Härnäst siktar jag in mig på Cellon i Sarajevo av Steven Galloway som utspelar sig under några dagar av Sarajevos belägring 1992-1995. Med den hoppas jag få en liten gnutta mer förståelse för något för mig obegripligt. I det fallet har jag en dåres tilltro till skönlitteratur. Finns det något som kan hjälpa mig att förstå lär det vara just skönlitteratur. Vilken bok vill du tipsa om i samband med Världsbokdagen?Jag har valt en klassiker: Don Camillo och hans lilla  värld av Giovanni Guareschi. Med den vill jag slå ett slag för vuxenhögläsning som jag tycker är alldeles för underskattad. Don Camillo och hans lilla värld passar utmärkt som högläsningsbok med sin varma humor, sina korta kapitel lagom skruvade för min smak och dessutom små fina teckningar av författaren själv. Boken utspelar sig i en liten by i Italien mellan bergen och floden. Tiden är strax efter 1945. Här försiggår en ständig kamp mellan kyrkoherden, don Camillo, och hans antagonist, borgmästaren Peppone, kommunist. Kampen dem emellan är både mental och fysisk. Don Camillo är till exempel förvånansvärt händig med skjutvapen. I grunden har dock dessa båda fiender stor respekt för varandra. De är precis lika starka, andligt och kroppsligt, och skulle i princip kunna byta plats. Som om inte denna kamp är spännande nog finns en tredje huvudperson: Kristus på korset ovanför altaret i don Camillos kyrka. Han har också åsikter. Konversationen mellan don Camillo och Kristus om vad som är rätt och fel är helt underbar och det som gör boken till min favorit.  Har man en gång besökt don Camillos värld så vill man tillbaks, jag lovar! Desto roligare om man är fler! Boken finns nog inte längre att köpa men låna på biblioteket!
Tack för att du ville vara med och boktipsa, Margareta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar