tisdag 31 maj 2022

3 x ungdomsböcker

Under våren har jag i princip bara läst mellanåldersböcker eftersom jag suttit med i urvalsgruppen för Barnradions bokpris. Det har också avspeglat sig här på bloggen med många tips för den åldern. Men nu är det dags att tipsa om tre stycken bra ungdomsböcker jag läst på sistone. 

Den första boken jag vill tipsa om är Tidsfördriv av Matilda Gunnarsson Rathsman. Jag älskar bokens omslag och har haft den länge i min bokhög och är så glad att jag äntligen tog tag i att läsa den. Boken utspelar sig i en parallell verklighet där alla vet när de ska dö och också har en syn om vad som är det sista de kommer att se innan de dör. Vi får följa My som ska dö om ett år. Hon kommer att dö ung. Hon kommer inte hinna ta studenten, växa upp med sina kompisar eller bli vuxen. Men hon vill ju leva. Hennes sista syn kommer vara ett par gröna ögon. En dag dyker Theodor Edh upp i hennes liv och han är spännande och intressant. Theodor Edh har också de grönaste ögon My har sett. I korta kapitel får vi följa Mys sista levnadsår. Det är intressant att lära känna denna parallella verklighet och fundera på hur det skulle vara om man visste när man skulle dö. Berättelsen blir filosofisk och har en känsla som inte går att beskriva utan att läsa boken. Jag följde Mys berättelse med spänning och de korta kapitlen gjorde det svårt att sluta läsa. Ett kapitel till och ett kapitel till. Trots bokens dryga 400 sidor slukade jag den på bara någon dag. Matilda Gunnarsson Rathsman har ett vackert och lättläst språk som gör att berättelsen flyter fram. Tidsfördriv är hennes debut och jag ser fram emot att läsa mer av henne. 

Jag vill också berätta om Kanske är det längtan av Malin Fjellborg som likt Tidsfördriv är utgiven på Vox by Opal. Vill du läsa en riktig bra ungdomsbok är Vox ett förlag att lita på. Kanske är det längtan läste vi tillsammans i Unga läsare och bokcirklade under eventet Hurra för ungdomsboken! på Stockholms bokhelg. Boken handlar om Viola som flyttat till Stockholm för att komma bort från sin hemstad. Nu bor hon själv i en lägenhet och känner sig ganska ensam. En dag hittar hon en lapp där det står om en bokcirkel som hon bestämmer sig för att gå med i. Där träffar hon Olof som inte är som någon annan. De kommer allt närmre varandra men det är något som är fel. Boken börjar som en fin kärleksberättelse om Viola och Olof men sedan kommer beskedet som vänder allt. Jag blev så förvånad över det som händer. Det är en stor vändpunkt som gör att jag helt ändrar uppfattning. Boken är skickligt skriven med många fina formuleringar som jag till och med var tvungen att markera. Kapitlen är korta och när jag läste var jag tvungen att hejda mig för att inte läsa ut hela boken på en gång. Dessutom gillar jag att en stor del av boken utspelar sig kring en bokcirkel och att det finns med många litterära referenser. Kanske är det längtan var en perfekt bok att bokcirkla och jag rekommenderar den verkligen!

Till sist vill jag skriva om Syster av Sofia Nordin. Den handlar om Magda som bor tillsammans med sin mamma, lillasyster och pappa. Pappa som dricker för mycket, är våldsam och som de får tassa på tå kring. Men nu har Magda fått nog och hon tar med Magda och lillasyster Alva till Jordasång, ett skyddat boende på kvinnor och barn. Det är en gård där de odlar sin egen mat, har höns och meditationsstunder. Där finns Syster som tar hand om de alla och bestämmer. På Jordasång träffar Magda Attilla, en kille i hennes egen ålder som inte är som andra killar hon träffat. Han beter sig annorlunda men hon börjar tycka om honom mer och mer. Allt är nytt och annorlunda på Jordasång men kanske är det bra för Magda, mamma och Alva att vara där. Magda fäster sig allt mer vid det nya livet även om hon inte kan släppa tanken på pappa. Syster är en otroligt intressant bok som får mig att fundera mycket. Är sättet de lever på Jordasång bra eller är det en sektliknande gemenskap de har där? Blandat med Magdas upplevelser på Jordasång finns tillbakablickar på hur det var när de bodde med pappan. Det är intressant att läsa om hur många faktiskt kan ha det. Skildringen av Magdas känslor kring sin pappa känns trovärdig. Inget är svart eller vitt utan hon saknar sin pappa även om han ofta kan vara hemsk. Det finns mycket att diskutera den här boken och om du har läst den får du gärna lämna en kommentar. Jag tycker verkligen där är läsvärd!

Tre riktigt bra läsupplevelser. Ungdomsböcker kan verkligen vara så olika men den gemensamma nämnaren mellan de här böckerna är att de väckte många tankar, precis som bra böcker ska göra. 

onsdag 25 maj 2022

Böckerna om Rosita

Jag började bokblogga 2014 och en av böckerna jag recenserade under mitt första år som bokbloggare var 5768 visningar på youtube av Ralf Novák-Rosengren och Anita Santesson. Nu har den kommit i nyutgåva i samband med att uppföljaren 9 liv släpptes och jag har fått möjlighet att läsa båda böckerna.

Böckerna handlar om Rosita som går i högstadiet och är av det resande folket. I den första boken 5768 visningar på youtube får vi möte Rosita för första gången. Hon älskar att sjunga och drömmer om att bli en stor artist. Men hon har det inte alltid så lätt. I skolan gör hon allt för att inte märkas, hon vill inte bli trakasserad för sin bakgrund. Samtidigt har är det jobbigt hemma med mammas epilepsianfall. Men så får Rosita reda på en talangjakt som ska äga rum och tillsammans med Lena och Natti bestämmer hon sig för att delta. Målet är att vinna så hon kan ge pengarna till sin mamma för att hon ska kunna bli frisk. I uppföljaren 9 liv har bandet med Lena och Natti blivit succé. De ska till och med få vara med på tv. Men jobbiga saker händer i Rositas familj och inget blir som hon tänkt sig.

 
När jag hade läst de här böckerna gick jag tillbaka till min recension av den första boken från 2014 och läste om vad jag tyckte om boken då. I min recension skrev jag att jag tycker det är viktigt att läsa böcker om olika typer av människor med olika påbrå för att få en förståelse om hur vissa människor kan ha det och att man ska behandla alla lika. 5768 visningar på youtube och 9 liv är några av väldigt få böcker om romer som jag har läst. Det gör böckerna otroligt viktiga. Jag tycker att representation är väldigt viktigt i litteraturen och att alla typer av människor ska få synas. Böckerna ger verkligen förståelse för hur det kan vara att vara rom i dagens samhälle och det är berättelser alla borde ta del av. 

Berättelserna är händelserika och intressanta att läsa. Det kan vara lite tungt att läsa om hur jobbigt Rosita har det. Men samtidigt är det berättelser om kärleken till sin familj och till musiken. Böckerna visar att alla har möjlighet att lyckas med det man drömmer om oavsett vilka förutsättningar man har. 

2014 när jag läste 5768 visningar på youtube första gången var jag 12 år och mycket har hänt sedan dess. Det var roligt att gå tillbaka till en recension jag skrev då och läsa hur jag formulerade mig kring böcker då. Extra roligt var det också för att jag i recensionen skriver att jag ville läsa boken eftersom den vunnit Barnens romanpris. Sedan dess har priset bytt namn till Barnradions bokpris och jag har i år varit med i urvalsgruppen för priset som när jag var yngre var en stor inspiration för mig och min läsning.

onsdag 18 maj 2022

3 favoriter ur vårens läsning

Jag har läst många riktigt bra böcker på senaste tiden och idag tänkte jag tipsa om tre av dem! Alla riktar sig till mellanåldern men kan såklart läsas av äldre också. 

Mutanterna - Experimentet är den första boken i en ny serie av PAX- och Väsenologiförfattaren Ingela Korsell. I den här boken samarbetar hon med illustratören Daniel Thollin. Boken handlar om Matheo som är en fladdermusmutant. När hans mamma var yngre var hon med i ett forskningsprojekt där de försökte hitta botemedel till cancer men det misslyckades och gjorde att deltagarna i studien födde barn som var djurmutanter. Matheo är en av dem. Matheo är mobbad i skolan och gör allt för att gömma sina fladdermusvingar. En dag visar det sig att någon vill åt mutantbarnen och han måste fly. Den här boken liknar inte något jag läst tidigare. Både till form och innehåll är den nyskapande. Berättelsen är otroligt spännande och blandar vetenskap och skräck på ett bra sätt. Textdelar är blandade med serieinslag och boken innehåller mycket bilder vilket gör att den passar även för den ovane läsaren. Illustrationerna är detaljrika och visar känslor såväl som action. Mutanterna - Experimentet är uppstarten till serien och det ska bli spännande att fortsätta läsa om mutanterna.

Nu är äntligen den femte boken om Athena av Elin Ek här. Den heter Till sista droppen! och utspelar sig på sommarlovet då Athena, hennes lillebror Gustav och bästa kompisen Ronja ska åka till Athenas farmor och farfar Biggan och Görans sommarstuga. Där har de en brunn där de hämtar vatten men vattnet börjar ta slut och Athena och Ronja försöker ta reda på varför. De andra i Rädda-jorden-klubben hjälper till över nätet. Precis som i de tidigare böckerna om Athena handlar den här boken om vänskap, att vara tweenie, att kämpa för klimatet och sprida kunskap. Athena är en fantastisk karaktär som man inte kan annat än att älska. Alla karaktärer är förresten väldigt välgjorda, intressanta och roliga. Elin Ek skriver med en humor och ett driv som gör att man skrattar när man läser och att det är omöjligt att sluta läsa. Trots att det är en vardaglig berättelse är den otroligt spännande och händelserik. Jag hoppas på fler böcker om Athena!

En äkta ljugis läste jag en helg för några veckor sedan och jag fångades verkligen av berättelsen. Boken är skriven av Ingrid Olsson och handlar om Elias vara föräldrar är skilda. Hans mamma har träffat en ny kille som Elias tycker mycket om men för sin pappa ljuger han för att han inte ska bli ledsen. Lögnerna växer sig allt större när han gör allt för att alla ska vara glada. Men det kanske inte alltid är så bra att ljuga. En äkta ljugis är en välskriven och verklighetstrogen bok som jag tror att barn med liknande erfarenheter som Elias kan känna igen sig i. Jag berördes verkligen av berättelsen och tack vare det fantastiska sättet boken var skriven på njöt jag av att läsa boken. 

Det här är verkligen tre riktigt bra böcker som jag verkligen rekommenderar. Hoppas du vill läsa någon av dem! 

onsdag 11 maj 2022

Läst i mars och april

Det blev inget inlägg om läsningen i mars men här kommer ett sammanslaget med både mars och april. Håll i er för det är många böcker!

Vi börjar med mars!

H som i Harriet av Cecilia Lidbeck är en riktigt spännande bok som överraskade mig.

Creepy - Korpmannen av Tobias Gard är en lättläst skräckis.

Berätta tre saker av Callum Bloodworth - superfin feelgood för ungdomar med både glädje och sorg.

Asynja - Kungens grav av Elisabeth Östnäs och Lina Neidenstam - spännande fantasy.

Flatworld av Nils Håkansson och Johan Leion handlar om ett spel som alla blir uppslukade av. Riktigt spännande.

I ett annat universum av Pär Sahlin - här får vi återse Silas igen. Superfin berättelse.

Mammas lilla prins av Mårten Melin handlar om Elvis Presley när han var liten. Intressant att få veta mer om hans uppväxt.

Alba och landet bortom av Mårten Gisby och Henrik Johansson är en spännande fantasybok.

Du klarar det Lisa! och Ta ordet! av Helena Berglund är två lättlästa böcker som handlar om vänskap och klimatkamp.

I min utbildning läste jag följande böcker i mars:
Fyren av Virginia Woolf var en intressant berättelse.

Anne på Grönkulla av L. M Motogomery tyckte jag mycket om. Framöver ser jag fram emot att läsa alla böcker i serien. 

Autisterna av Stig Larsson var en väldigt speciell bok tyckte jag. Inget jag fastnade för tyvärr.

Förvandligen av Franz Kafka var en spännande skildring av en man som förvandlas.

Astroekologi av Johannes Heldén är en väldigt annorlunda bok. Den består av bilder, korta texter och en ordlista och handlar om människans förhållande till litteraturen.

Nu fortsätter vi med böckerna jag läste i april.

Strykpojken av Lena Ollmark är en riktigt läskig berättelse.

Helt overkligt av Jonatan Järvi blandar verklighet med overklighet i en berättelse om en bror som hamnar i koma.

Dogstars - Ett nytt hopp av Mårten Sandén fastnade jag tyvärr inte alls för men den blev också läst i maj.

Ett ett två av Kaj Hagstedt handlar om en stad där det startar flera bränder. En riktigt spännande berättelse.

En miljon likes av Ann Olerot är en gripande berättelse om hur barn faktiskt kan ha det idag. Om att göra allt för att få likes och för att folk ska tycka om en.

Mitt bisarra liv som död av Staffan Cederborg är en väldigt skruvad berättelse som var spännande att läsa.

Nattflygare av Ulrika Kärnborg handlar om häxprocesserna på 1600-talet och är en intressant berättelse.

Torpet av Nina och Willem Källmodin är egentligen andra boken i en serie men jag läste den direkt. Tyckte den var riktigt spännande.

Ingen kommer levande härifrån av Gustav Boman är en skruvad berättelse som kombinerar skräck och humor.

Anna K:s hämnd av Josefin Johansson tyckte jag inte riktigt om. Den var snabbläst men jag tyckte att berättelsen inte kändes så genuin på något sätt.

En äkta ljugis av Ingrid Olsson tyckte jag mycket om. Den handlar om Elias vars föräldrar har skilt sig och han vill bara att alla ska vara glada vilket gör att han ljuger och lögnerna blir fler och fler. 

Mörkret av Mia Öström är en spännande och sagolik berättelse som jag gillade.

Athena - Till sista droppen av Elin Ek är den femte boken om Athena och även den här är lika rolig, smart och inspirerande. 

Jobbiga tjejer av Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck och Sara Ohlsson är uppföljaren till Fula tjejer och i den här boken ska tjejerna ta reda på vem det är som startar bränderna i Gnesta.

Rävpojken av Eva Hildén är en spännande bok för 9-12 åringar som blandar nutid och dåtid. Den var riktigt spännande och lite läskig ibland faktiskt.

Evighetens hus - Flykten av Pia Hagmar tyckte jag om. Den handlar om en tjej som åker med sin familj till Irland. Dock kändes det som om berättelsen inte riktigt kom igång men det ska komma fler delar i serien och då kanske det blir mer spännande.

Mutanterna - Experimentet av Ingela Korsell och Daniel Thollin är första delen i en ny serie som blandar serier med text. Den känns väldigt nyskapande och spännande. Jag ser fram emot de kommande böckerna i serien.

9 liv av Ralf Novak-Rosengren och Anita Santesson är uppföljaren till 5768 visningar på youtube och även i den här boken händer det mycket och det finns många känslor.

De överblivnas armé av Gustav Tegby är en riktigt spännande berättelse som beskriver nordiska väsen på ett nytt och intressant sätt.

Följande böcker läste jag i min utbildning i april:

Underkastelse av Michel Houllebecq är en väldigt politiskt bok som var väldigt speciell. Den var intressant att diskutera.

Tiken av Pilar Quintana utspelar sig i Colombia och handlar om en kvinna som inte kan få barn men istället skaffar en hund och hunden blir som hennes barn. En tunn bok med många lager i berättelsen.

Ormbunkslandet av Elin Bengtsson läste jag första gången 2016 när den var nominerad till Augustpriset. Det var roligt att läsa den igen i skolan och återuppleva berättelsen.

Det var många böcker det. Hoppas det var intressant att läsa!

onsdag 4 maj 2022

Agnes bokblogg 8 år!

Idag firar Agnes bokblogg 8 år! Tur för mig för då fick jag anledning att baka en tårta. Jag är i alla fall väldigt glad att jag började bokblogga för åtta år sedan. Det är så roligt att ha alla mina tankar kring böcker jag läst samlade på ett och samma ställe. Att skriva om böcker här har gett mig väldigt mycket och det är något jag kommer att fortsätta med. Hoppas ni vill fortsätta läsa!


tisdag 26 april 2022

Fem-böckerna 80 år!

I år är det 80 år sedan den första Fem-boken Five on a treasure island/Fem söker en skatt kom ut. Det är en serie som lästs av många och både älskats och kritiserats. Jag läste en del av de 21 Fem-böckerna när jag var i mellanåldern och tyckte mycket om dem. Många andra böcker som var lite äldre och som mina föräldrar läst när de var små var jag inte intresserad av men Fem-böckerna hade något som jag verkligen gillade. Jag minns att jag upptäckte Fem-böckerna genom min bästa kompis Sara som hade läst Fem söker en skatt. Vi läste sedan flera böcker i serien och tyckte det var spännande att läsa om alla äventyr Anne, George, Dick, Julian och Tim var med om. 

Fem-böckerna handlar om syskonen Anne, Julian och Dick som i den första boken Fem söker en skatt åker och hälsar på sin kusin Georgina eller George som hon egentligen vill bli kallad och hennes familj i Kirrin. I början vill George inte veta av sina kusiner, hon är en ensamvarg som alltid velat vara en kille men allt eftersom tiden går blir de ett sammansvetsats gäng. George visar syskonen hunden Tim som hon inte får ha för sina föräldrar och tar med dem ut till hennes ö, Kirrin-ön. Där visar det sig finnas en skatt och letandet efter den utgör deras första äventyr. I de följande böckerna fortsätter barnen ge sig ut på farliga äventyr och uppdrag. 

Böckerna är otroligt spännande och man lär verkligen känna karaktärerna. Man kan anmärka på att vissa könsroller känns förlegade men samtidigt finns George som är en normbrytande karaktär som är precis som hon själv vill vara. Jag fångades av de spännande mysterierna och miljöerna i böckerna när jag läste dem som barn. 

I samband med Fem-böckernas 80-års jubileum gjordes ett avsnitt av Lundströms bokradio där Marie Lundström samtalar med Mark Levengood och Lotta Olsson om Fem på rymmarstråt. Jag lyssnade på det och tyckte det var intressant att höra deras tankar. De pratade en del om matskildringarna i böckerna som de menade kunde vara en följd av att de första böckerna kom ut under andra världskrigets ransoneringstid. De första översättningarna till svenska av böckerna gjordes av Ingegerd Lindström, Astrid Lindgrens syster. I översättningarna gjordes ändringar för att böckerna skulle passa svenska barn. Jag har främst Kerstin Lennerthsons översättningar och där tror jag att en del av beskrivningen av maten är struken.

Efter att jag lyssnat på avsnittet i Lundströms bokradio blev jag sugen på att läsa om någon av böckerna. Jag lyssnade därför på Fem söker en skatt som ljudbok och det var så roligt att få återuppleva berättelsen. Många av replikerna kände jag igen då jag i princip kunde boken utantill när jag var yngre. En rolig grej är också att jag och min kompis Sara som introducerade mig för böckerna skrev ett eget teatermanus av berättelsen Fem söker en skatt. Vi skrev på papper och strök över replikerna i olika färger beroende på vilken karaktär det var som skulle säga den. Vi hade också tänkt ut att vi skulle spela teatern i Saras trädgård. Jag skulle spela Anne och Sara George och vi frågade vilka i vår klass som ville vara med också spela de andra personerna. Det var ett riktigt projekt det där som jag superroligt men tyvärr blev det ingen teater för det var inte så många i vår klass som var introducerade. 

Fem-böckerna har verkligen haft en stor betydelse i mitt liv och för mig är det nostalgi att läsa om serien. Kanske blir det några fler böcker omlästa under våren och sommaren och det är roligt att berättelserna fortfarande håller! 

lördag 23 april 2022

Glad världsbokdag!

 Idag är det världsbokdagen. En dag instiftad av Unesco för att främja boken och upphovsrätten. Tidigare år har jag slagit till på stort här på bloggen med specialinlägg. I år spenderar jag världsbokdagen på Eskilstuna teater där jag är med i Eskilstuna kulturskolas uppsättning av musikalen High School Musical vilket är otroligt roligt. Men såklart vill jag också uppmärksamma världsbokdagen här på bloggen på något sätt och i år blir det med en lite tillbakablick på tidigare världsbokdagar. 

Förra året tipsade jag om böckerna om Tilly och bokhandlarna som verkligen visa kärleken till böcker på ett fint sätt. Här kan ni läsa om det.


2020 blev det ett inlägg om att resa genom böcker till fjärran platser. Här kan ni läsa det.


2019 tipsade jag om Tusen stjärnors ö av Emma Karinsdotter. Här finns det inlägget.

Jag hade också en hel världsbokmånad där olika härliga personer fick tipsa om böcker, berätta vad de läste och vad de såg fram emo att läsa. En guldgruva med läsglädje som hittas här.


Ha en fin världsbokdag!

onsdag 13 april 2022

Fyra bra boktips

Jag läser böcker på löpande band för ett uppdrag jag har nu under våren och tänkte tipsa om några av dem som jag tyckt lite extra mycket om.

Den första boken jag vill rekommendera heter H som i Harriet och är skriven av Cecilia Lidbeck. Den överraskade mig och var inte alls vad jag väntat mig. Innan jag började läsa boken tänkte jag att det skulle vara en berättelse med övernaturliga inslag men det var det inte. Det var något annat som var mystiskt. Boken handlar om Harriet som bor tillsammans med sin mamma. De flyttar runt mellan huset vid kusten, villan i Provence och våningen i Madrid. Harriet spelar piano och åker runt på olika pianotävlingar men det är som om hennes mamma är mer intresserad av pianospelandet än Harriet är. Något är märkligt med Harriets mamma och hon känner på sig att det finns något mamman inte berättar. Det jag gillar med H som i Harriet är att berättelsen är annorlunda mot mycket annat jag läst. Den tar upp andra teman och utspelar sig på andra platser. Läsningen flyter på och man vill hela tiden läsa vidare för det finns något mystiskt och ouppklarat i bakgrunden som man vill få reda på mer. Jag fick också en somrig känsla av att läsa boken vilket var härligt. Det är en perfekt sommarlovsbok.

Jag har också läst uppföljaren till Per Sahlins bok I väntan på mitt ovanliga liv som heter I ett annat universum. Där får vi möta Silas igen och nu är han tillsammans med Nadin vilket han aldrig trodde skulle hända. Hans liv är så mycket är bättre än innan. Men så händer något. Nadin ska anordna en nyårsfest som alla ska komma på och det känns som om Silas blir tråkigast av alla. Tänk om Nadin inte vill vara ihop med honom längre. Jag tyckte mycket om den första boken om Silas och den här var minst lika bra. Det är en fin berättelse om osäkerhet, vänskap, kärlek och identitet som jag tror många kan känna igen sig i. Jag gillar alla olika typer av karaktärer som får ta plats och att berättelsen utspelar sig i vardagen.

En lättläst bok jag vill tipsa om är Du klarar det, Lisa! av Helena Berglund som handlar om Lisa som inte längre vill vara med Filippa för allt blir bara fel då. Hon bestämmer sig istället för att bli kompis med Vera som är ny i klassen. Vera och hennes gäng håller på att förbereda en demonstration för klimatet och Lisa hänger med. Du klarar det, Lisa! är en berättelse om att stå upp för sig själv och vem man faktiskt vill vara. Jag gillar att berättelsen är komplex trots att språket är lättläst och tycker om temat med klimataktivism. Det finns även en uppföljare som heter Ta ordet!.

Till sist vill jag tipsa om Nattflygare av Ulrika Kärnborg som utspelar sig på 1600-talet och är baserad på häxförföljelserna som skedde då. Boken handlar om Kristin som har ärvt sin mammas kunskap att kunna bota sjuka och på natten kan hon flyga. Detta blir farligt när kvinnor fängslas och anklagas för att vara häxor i symbios med Djävulen. Kristin bestämmer sig för att hon måste göra något. Jag tycker det är spännande att läsa om den här tiden och gillar att hela boken utspelar sig på 1600-talet. Det är en medryckande berättelse och samtidigt lär man sig om häxprocesserna.

Alla böcker jag tipsat om i det här inlägget riktar sig till 9-12 åringar men såklart kan de även läsas av äldre. Hoppas du fick något boktips!

onsdag 6 april 2022

Berätta tre saker

Ibland läser man böcker som är något utöver det vanliga och Berätta tre saker av Callum Bloodworth var verkligen en sådan bok. En bok som fick mig både att le och få tårar i ögonen. 

Det är mars 2020 och coronapandemin har precis slagit till. Liv blir tvingad att gå på en fest av sin syster och där blir hon kysst, av misstag, av skolans populäraste kille. Det visar sig sedan att han har testats positiv för corona vilket leder till att Liv får sitta i karantän i två veckor. Under de här två veckorna hinner mycket hända. Sedan Livs mamma dog och hennes pappa blev förkrossad har hon bott i sin systers klädkammare. Där spenderar hon dagarna ensam men en dag dyker det upp någon vid hennes dörr. Han heter Dag och de börjar prata. Känslor Liv inte visste att man kunde känna blossar upp inom henne. 

En svensk feelgoodbok för ungdomar var precis vad jag ville läsa just nu. Jag läste Callum Bloodworth debut, 36 frågor om kärlek, som är en feelgoodbok för vuxna läsare när den kom ut och tyckte mycket om den. Den här är om möjligt ännu bättre, kanske för att den riktar sig till ungdomar och är så där sockersött härlig samtidigt som det finns ett mörker i berättelsen. Bloodworth sätt att skriva har jämförts med John Green, Nicola Yoon och Rainbow Rowell och jag håller verkligen med. Berätta tre saker är precis lika välskriven, mysig och välkomponerad som de nämnda författarnas böcker. Det är en storslagen berättelse med intressanta karaktärer som får mig som läsare att känna många känslor. Jag skulle beskriva den som en perfekt feelgood-YA i svensk kontext. 

Berätta tre saker var verkligen en fin läsupplevelse. Jag blev överraskad flera gånger under läsningens gång. De många mysiga detaljerna gör också berättelsen levande. Jag tänker att boken är perfekt att sträckläsa i vår eller sommar för alla som är redo för många känslor.

Ikväll kl. 19 anordnar Unga läsare ett samtal med Callum Bloodworth om Berätta tre saker. Gå med i vår facebookgrupp Unga läsare om du vill vara med.

onsdag 30 mars 2022

Intressanta titlar ur sommarens utgivning

Än är det bara mars men för några dagar sedan hittade Svensk bokhandels sommarkatalog hem till mig. Jag har bläddrat igenom den och hittat en hel del böcker jag ser fram emot att läsa. 

Historiska media: 
Balkong med havsutsikt, Hanna Blixt (maj):
En ny feelgood av Hanna Blixt.

Piratförlaget: 
Drömmar till salu, Ada Wester (juni):
Ada Wester är förläggare på Gilla böcker och nu debuterar hon med en bok som verkar väldigt mysig.

Lovereads: 
Ellens val - Förbjuden längtan, Elvira Berg (juli):
Jag älskar verkligen böckerna om Ellen och i sommar kommer del sex. Given sommarläsning! Den här boken är också skriven av en ny författare och det ska bli spännande att se hur den förhåller sig till de andra böckerna.
Printz publishing:
Juli enligt Julia, Kristin Emilsson (juni):
Jag tyckte mycket om Julen enligt Julia och tänker att den här boken kan bli perfekt sommarläsning.

Lavender Lit: 
Bokälskare, Emily Henry (juli):
Emily Henrys tredje bok på svenska. Jag har inte läst de tidigare men tycker de verkar mysiga.

Kärlek på Hedgehog Hollow, Jessica Redland (juni):
Verkar vara feelgood när den är som bäst.

Där drömmar möts, Bara en dejt, Lycka på landet, Sofia Fritzon (maj-augusti):
En fellgood-trilogi som jag tänker lyssna på som ljudbok.

Harper Collins Nordic: 
Pages & Co - The book smugglers, Anna James:
Ny bok om Tilly och bokvandrarna.

Natur & Kultur: 
Allt om Kerstin, Helena Hedlund, Katarina Strömgård (maj):
Tror det här är den sista boken om Kerstin. Har verkligen gillat de tidigare böckerna i serien och tror den här kommer vara lika fin.

Bästa friends forever, Ellen Karlsson, Karin Cyrén (juli):
Ny bok av Ellen Karlsson.

Anne flyttar in, Anne får en bästa vän, Anne i skolan, Kallie George, Abigal Halpin (maj):
Berättelsen om Anne på Grönkulla i ny tappning.

Blodspakten, Johan Rundberg (juni):
Fjärde boken om Mika är snart här och ingen är mer taggad än jag.

Efter Tupac och D Foster, Jaqueline Woodson (juni):
Ny bok för ungdomar av ALMA-pristagaren Jaqueline Woodson.

Lilla Piratförlaget: 
Semester, Marianne Kaurin (juni):
Verkar vara en fin somrig bok för mellanåldern.

En helt vanlig supernova, Katja Timgren (augusti):
Tyckte mycket om Katja Timgrens tidigare bok och det här är en ny ungdomsbok en henne.

Bonnier Carlsen: 
Go big or go home, Niclas Christoffer (juni):
Fortsättningen på Losing big or losing everything.

Rabén & Sjögren: 
Den övergivna ön, Astrid Åhlén (maj):
En debut!

En hemlig sommarnatt, Ester Roxberg, Maximilian Svensson (juni):
Verkar fin!

Vera Svanssons dagbok för hjärtekrossade och bästistjuvar, Moa de Bruin (juni):
Tredje boken om Vera!

Inte helt sant, Cina Freidner (juni):
Det här är fortsättningen på Aldrig backa.

Eldvakt, Camilla Sten (juni):
Äntligen kommer nästa bok av Camilla Sten.

Vilka böcker ser du fram emot i sommar?

onsdag 16 mars 2022

Läst i februari

Så här en lång bit in i mars är det dags att berätta vilka böcker jag läste i februari!

Vi går till parken av Sara Stridsberg och Beatrice Alemagna är en tjock bilderbok med fina bilder. 

Älgkungen av Maria Hellbom var den bästa boken jag läste i februari. Den är spännande och suggestiv och handlar mycket om naturen.

100 % äkta fejk av Sannah Salameh är en ungdomsbok som handlar om en tjej som låtsats vara fransk i sin nya skola. Den var intressant och händelserik!

Hemmet för bortrövade barn av Camilla Lagerqvist är en spännande historisk berättelse som handlar om en fattig och föräldralös pojke som får veta att han har ett stort arv och bestämmer sig för att hjälpa andra fattiga barn.

Dörren av Emma Andersson är en berättelse som blandar verklighet och sorg med magi och äventyr. Jag gillade verkligen den!

Dockspelaren av Mårten Sandén är en spännande och väldigt annorlunda berättelse som hade mycket gömt i sig som var överraskande.

Djuret av Ulrika Lidbo var även det en ganska annorlunda bok. Den handlar om en kille som hittar ett djur som han tar hand om.

Ett enda stort skämt av Micaela Favilla föll mig inte riktigt i smaken tyvärr. Den var ganska rolig ibland men tyvärr har berättelsen inte fastnat hos mig. 

Aldrig backa Cina Freidner är som en Fula tjejer för mellanåldern. Den handlar om några tjejer som går emot killarna i klassens dåliga beteende. 

Agnes Evander och De dödas sjö av Anna Lundgren är en riktigt spännande bok om en tjej som upptäcker att hon har en kraft och åker iväg på en sommarskola för att lära sig mer. Gillar du Harry Potter skulle jag rekommendera den här.

Kämpa Jessica! av Chloe Ädling och Terese Ädling handlar om en tjej som är dansare och har skolios som begränsar hennes liv. Jag som tidigare har dansat mycket tyckte det var roligt att läsa om dans och en bok som handlar om skolios har jag aldrig läst tidigare. 

Mina fem regler för livet av Conny Palmkvist är en bok för mellanåldern som handlar om mobbning och att göra världen bättre. Jag gillade den men tyvärr fastnade inte berättelsen riktigt hos mig.

Följande böcker läste jag i min utbildning:

I väntan på Godot av Samuel Becket 

Northanger Abbey av Jane Austen 

Fettpärlan av Guy de Maupassant

En dåres försvarstal August Strindberg

Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf

Mycket bra lästning i februari alltså!

onsdag 2 mars 2022

Första terminen som litteraturvetenskapsstudent

Jag pluggar ett program som heter Språk- och kommunikationsprogrammet på Mälardalens universitet och är nu inne på min fjärde termin. Som profilämne det här året läser jag litteraturvetenskap och jag har nu läst klart min första termin med litteraturvetenskap och är också klar med den första delkursen på min andra termin. I höstas när jag precis börjat läsa litteraturvetenskap skrev jag ett inlägg där jag sa att jag skulle skriva lite här på bloggen om hur det är att läsa litteraturvetenskap eftersom jag själv var nyfiken på det innan jag började plugga. Jag har inte gjort det så mycket under hösten men nu tänkte jag göra ett inlägg om min första termin som litteraturvetenskapsstudent. 

Det blir många böcker att bära med sig
i ryggsäcken.
Jag läser ju litteraturvetenskap som en del av mitt program och har då läst tillsammans med lärarstudenter. I höstas läste jag en kurs på 30 hp som heter Litteraturvetenskap 1 och nu under våren läser jag Litteraturvetenskap 2. Kurserna är uppdelade i fyra delkurser på 7,5 hp var. I höstas läste jag alltså kurserna Introduktion till litteraturvetenskapen, Historiska perspektiv 1, Historiska perspektiv 2 och Tematiska perspektiv. 

Den första kursen Introduktion till litteraturvetenskapen var precis som namnet säger en introduktionskurs. Vi fick öva oss på att analysera epik, lyrik och dramatik och det var mycket teoretisk läsning om hur man analyserar litteratur. Det var väldigt bra för att komma in i tänket och lära sig användbara begrepp. Till exempel fick vi lära oss om metrik vilket är viktigt för att kunna analysera dikters form. Vår tenta bestod av att analysera en dikt, en novell och ett drama.

Kunskapen från den första delkursen kom väl till pass i de två följande kurserna. I den andra kursen Historiska perspektiv 1 gick vi igenom litteraturhistorien från antiken till 1600-talet ungefär. Vi lästa texter från de olika epokerna och fick lära oss att urskilja hur texterna var påverkade av sin epok. I den här kursen hade vi en salstenta där vi skulle känna igen textutdrag, förklara begrepp och analysera en dikt med mera. Det var en väldigt texttung kurs med mycket att läsa och jag tror att det var omkring 80 texter som vi behövde komma ihåg till tentan för att kunna säga vilket text det var, vem som skrivit den, vilken epok den var ifrån och lite om handlingen.

Lektion på campus.
Delkurs tre hette Historiska perspektiv 2 och där fortsatte vi att gå igenom litteraturhistorien från 1600-talet fram till 1900-talet. Även här var det mycket kopplat till epokerna och de olika inriktningarna som var viktiga under tidsperioderna. Det jag tycker att intressant med litteraturvetenskap är att man också får lära sig mycket om historia och samhällets utveckling genom litteraturen. 

Den sista delkursen Tematiska perspektiv var nog min favorit. Där hade vi ett tematiskt perspektiv och läste ett antal romaner för att analysera dem utifrån tema och motiv. I tentan fick vi välja tre romaner att analysera utifrån samma tema och se vad som skiljde deras gestaltning av temat. Det är spännande att man kan ha så många olika ingångar när man läser och analyserar ett verk och att göra det utifrån tematik tyckte jag var roligt. I den här kursen läste vi också lite mer moderna romaner vilket jag är mer intresserad av.

Våra lektioner har i vissa perioder varit på distans och vissa perioder på plats. Men de har sett ganska lika ut i alla kurser. Ofta föreläser läraren en del av lektionen och en del av lektionen går till diskussioner om böckerna vi läst inför passet.

Kurslitteraturen till kursen jag
läser just nu. En rejäl hög!
Nu läser jag alltså Litteraturvetenskap 2 och den kursen är uppdelad i delkurserna Lyrik och dramatik som jag precis avklarat, Roman och novell, Litteratur och samtid och en uppsatskurs. Det är väldigt intressant att läsa litteraturvetenskap och få läsa och analysera texter hela dagarna. Innan jag började läsa litteraturvetenskap var jag orolig för att jag skulle förstöra min läslust med att vara tvungen att läsa så mycket. Men jag tycker inte att det har påverkat så mycket. Det är ju stundvis ganska mycket att läsa men jag försöker att hålla isär kurslitteraturen och min nöjesläsning. På dagarna läser jag kurslitteratur och på kvällarna lustläser jag. Man läser ju på ett lite annat sätt när man ska analysera det man läst. Det har ibland blivit lite mindre läsning på fritiden eftersom jag när jag läst en hel dag kanske inte är så sugen på att sätta mig och läsa igen på kvällen men skolläsningen ger också en längtan till lustläsningen.

Hoppas ni tyckte det var roligt att läsa lite om mina studier. Har ni några frågor eller om det är något särskilt kring mina studier som ni vill att jag ska skriva om kan ni kommentera nedanför.

onsdag 23 februari 2022

4 x mellanåldersläsning

Jag fortsätter på mellanålderstemat även den här veckan och tänkte tipsa om fyra böcker för 9-12 åringar. Det är fyra väldigt olika böcker och alla kan nog hitta något att lockas av. 

Den första boken jag vill rekommendera är Dödsängeln av Johan Rundberg som är den tredje boken i serien Månvind och Hoff. Här får vi möta Mika igen och den här gången får hon hjälpa konstapel Valdemar Hoff med ett fall där en fin flicka försvunnit från sin familj. De får nys om en stor hemlighet och blir indragna i ett mysterium som också visar sig ha med Mikas förflutna att göra. Än en gång har Johan Rundberg skapat en hisnande spännande historia som utspelar sig i slutet av 1800-talet i Stockholm. Det är omöjligt att sluta läsa och man rycks med i allt Mika har för sig. Det är också intressant att man i den här boken får veta mer om Mikas bakgrund och hur det var att leva som barnhusbarn under den här tiden. Språket lyckas vara både vackert och målande samtidigt som det är enkelt att ta till sig. Det gör att boken passar för såväl barn som ungdomar och vuxna. Jag rekommenderar verkligen Dödsängeln men läs de första delarna Nattkorpen och Tjuvdrottningen först. Nyligen avslöjade också Johan Rundberg att det kommer en fjärde bok om Mika. Det ser jag fram emot!

En annan spännande bok för mellanåldern är Agnes Evander och De dödas sjö och Anna Lundgren. Den handlar om Agnes som alltid har varit ganska utanför i skolan. Men en dag upptäcker hon att hon har en förmåga att kunna se in i framtiden. Hon får plats på Ljungvikens sommarskola för begåvade där ungdomar som har liknande kunskaper samlas för att lära sig mer om förmågorna. Men snart börjar mystiska saker att hända och det verkar som att Agnes och hennes kompis Elsie är något på spåren. Den här boken känns Harry Potter-inspirerad och det är en perfekt fantasynivå för min smak. Boken utspelar sig fortfarande i vår värld men handlar om att vissa människor har förmågor som att kunna resa i tiden, se in i framtiden eller ta kontroll över växligheten. Det är en otroligt spännande berättelse och jag gillar verkligen skolmiljön den utspelar sig i. 

Nästa bok är mer verklighetstrogen. Den är heter Aldrig backa och är skriven av Cina Freidner. Jag skulle beskriva den som en Fula tjejer eller Moxie för mellanåldern. Boken är skriven ur två perspektiv. Vi får läsa om både Ivan och Lydia. I deras klass är det killarna som bestämmer. De kan störa på lektionerna utan att lärarna säger till, förstöra för tjejerna när de spelar fotboll och vara allmänt taskiga. Men nu har tjejerna fått nog. De bestämmer sig för att stå på sig mot lärarna och killarna för att få ett stopp på det dåliga beteendet. Samtidigt händer det mycket runt omkring. Lydia och Ivan har något speciellt mellan dem. Kanske kommer de snart bli ihop. Men så tvingar killarna i klassen Ivan att skicka ett taskigt meddelande till Lydia och nu kanske allt är förstört. Jag kände verkligen igen mig i den här boken från hur det var i min klass på både mellan- och högstadiet. Jag drogs direkt tillbaka till hur det var i klassrummet när killarna kunde bete sig hur som helst utan att någon sa till och så fort någon tjej pratade när den inte fick blev den tillsagd direkt. I högstadiet fick vi ha kill- och tjejgrupp där vi skulle prata om hur vi skulle få bättre stämning i klassen och istället för att prata med killarna om hur de skulle bete sig fick vi tjejer höra att vi skulle säga ifrån och gå emot vilket enligt mig är lärarnas ansvar. Hur som helst är det upplyftande att få läsa om tjejer som går ihop för att tillsammans försöka förändra!

Den sista boken jag vill tipsa om idag är Djuret av Ulrika Lidbo. Den handlar om Love som får syn på en kvarglömd låda på tunnelbanan med ett litet djur i. Han tar med sig det hem och tycker om att ha något att ta hand om. Men han måste gömma djuret för hans mamma skulle nog inte vilja att han har det och det visar sig att det är ett mystiskt djur som vetenskapsmän är ute efter. Tillsammans med Frank, den nya killen i klassen försöker han rädda djuret. Den här boken känns väldigt annorlunda mot andra böcker för mellanåldern tycker jag. Det är spännande att läsa om det här djuret och hur Love tar hand om det. Samtidigt handlar det mycket om ensamhet och att vilja ha en vän vilket nog många kan känna igen sig i. 

Fyra ganska olika böcker för mellanåldern helt enkelt. Jag rekommenderar alla! 

fredag 18 februari 2022

Spännande läsning för mellanåldern

Den senaste tiden har jag läst flera riktigt bra böcker som riktar sig till 9-12 åringar. Alla är riktigt spännande och unika i genren. 

Den första boken jag vill tipsa om är en bok jag inte har hört så mycket om men som jag hoppas kommer att nå ut till fler. Den heter Älgkungen och är skriven av Maria Hellbom. Den handlar om Klara och hennes familj som ska spendera sommalovet i deras stuga i Vidås i Jämtland. Tidigare somrar har Klara träffat den magiska älgkungen Reynir och hon längtar efter att få uppleva den förtrollade skogen med honom igen. Det här blir en sommar utöver det vanliga då många märkliga saker händer. Klaras faster ska öppna en restaurang i byn och har en finansiär som verkar mystisk. Aron som bor i en sommarstuga nära Klaras verkar vara en annan än hon trott och de blir vänner. Sommaren tar en vändning när det värsta händer och Klara måste rädda alla. Älgkungen är en unik bok som handlar om naturen, skogsväsen och nordisk mytologi. Början av boken var lite långsam men ju längre in jag kom i boken ju mer fast blev jag i berättelsen. Den är suggestiv och spännande och liknar inget jag läst tidigare. Samtidigt som det är en spännande och övernaturlig berättelse tar den upp ämnen som sällan tas upp i barnlitteratur. Det handlar om ofrivillig barnlöshet och syskonlöshet och kärlek över kulturgränser bland annat. Boken riktar sig till 9-12 åringar och jag tror att den kan passa för läsvana barn i den åldern. Men det är en bok utan övre åldersgräns som kan uppskattas av såväl barn som ungdomar och vuxna. Den sätter ord på hur viktig skogen faktiskt är och visar på vad som kan hända till följd av klimatförändringarna samtidigt som det är en förtrollande berättelse att sugas in i.

Den andra boken jag vill rekommendera är Dörren av Emma Andersson. Den handlar om Rut vars storasyster Helena har fått cancer. Familjen får åka till en annan stad för att Helena ska få sin den sjukvård hon behöver och de bor i ett hus för familjer med sjuka barn. Samtidigt hör de på nyheterna om en mystisk dörr som dykt upp och som bara vissa kan öppna och försvinna in i. Kan det finnas magi bakom dörren? Kan magin hjälpa Helena att bli frisk? Dörren är en fin berättelse om sorg, magi och äventyr. Jag gillar verkligen hur det övernaturliga och magiska kopplas ihop med livet och döden och hur man kan läsa döden som en allegori för döden. Jag berördes verkligen av händelserna i boken samtidigt som det var spännande att läsa om den magiska portalen. En riktigt fin bok!

Sedan vill jag också rekommendera en historisk berättelse. Planen är den första delen i serien Hemmet för bortrövade barn av Camilla Lagerqvist som utspelar sig 1910 och handlar om Adam som är föräldralös och jobbar som dräng på en bondgård. Men en dag förändras livet helt när han får veta att han har en farfar i livet och är arvtagare till ett stort arv efter sin pappa som gått bort. Men efter sin fattiga uppväxt är inte Adam redo för ett liv i lyx utan han när en dröm om att hjälpa andra barn som har haft det som honom. Han börjar bygga upp en plan som är både olaglig och farlig. Det här är en riktigt spännande bok om hur det kunde vara att leva i början på 1900-talet som barn. Det är spännande att följa Adams bravader och följa hur han vill hjälpa andra barn. 

Hoppas du blev nyfiken på någon av böckerna! Spännande läsning utlovas!