tisdag 30 april 2019

Bokhunden Edgar och mysteriet med smalarkortet

Äntligen är Ingrid Jönsson och Anna Westin tillbaka med en ny bok om bokhunden Edgar och den här gången löser han ett mysterium om ett försvunnet samlarkort.

Det bästa Edgar vet är när han får åka med sin matte Karin till skolan och lyssna på alla barn som läser för honom. Edgar en är duktig bokhund men när Tages samlarkort är borta vill han visa hur bra han på att lösa kluriga deckarfall också. Egentligen brukar han kompis katten Lollo vara den som först hittar godiset som matten Karin gömmer men nu har Edgar bestämt sig för att försöka hitta samlarkortet så att alla blir glada igen. 

Jag som älskar böcker tycker att det är fantastisk att läsa om en bokhund och barn som läser. Men det här är också en bok om en både spännande och vardaglig händelse som jag tror att många kan känna igen sig i. Jag minns själv när jag gick på lågstadiet och alla hade samlarkort av olika slag som man lekte med, bytte och hade roligt med. Bokhunden Edgar och mysteriet med samlarkorten tror jag att många barn kan uppskatta! Jag skulle själv gillat den mycket när jag var omkring 6-9 år. 

Den här boken är unik eftersom att den är skriven ur en hunds perspektiv. Det är något jag tänker kan tilltala många barn. Genom att berättelsen är skriven ur ett annorlunda perspektiv blir läsupplevelsen mycket roligare. 

Något annat som är bra med Bokhunden Edgar och mysteriet med samlarkortet är att det i slutet av boken finns läsförståelseuppgifter att göra efter man har läst boken för att använda det man läst. Boken skulle vara perfekt att använda i skolan. Det är en bok som passar alla eftersom att den är lättläst, har fina bilder och en historia jag tror att de flesta barn skulle gilla.

Bokhunden Edgar och mysteriet med samlarkortet är en väldigt bra barnbok som jag verkligen rekommenderar er att läsa. Av mig får den 4 av 5 ugglor!

Författare: Ingrid Jönsson
Illustratör: Anna Westin
Åldersgrupp: 6-9 år
Förlag: Beta pedagog
Mitt betyg: 4 av 5 ugglor
Tidigare böcker i serien: Bokhunden Edgar och katten Lollo
Köp: t.ex hos Adlibris och Bokus

3 kommentarer:

  1. Spännande att läsa ur en bokhunds perspektiv! Jag skriver upp första boken på läslistan. :)

    SvaraRadera
  2. Tack för fin recension, Agnes! Kul att du gillar Edgar! Han är sååå rolig att umgås med, kan du tro! Fler berättelser är förstås på G! I nästa bok funderar Edgar på vad vaktmästaren kan ha för hemlighet ...

    SvaraRadera