tisdag 23 april 2019

Mitt bästa boktips på Världsbokdagen - Tusen stjärnors ö

Idag är det 23 april och Världsbokdagen! Det betyder att vi går i mål med alla boktips det har bjudits på här på min bokblogg under april. Många spännande och inspirerande människor har berättat om sin läsning varje dag den här månaden och jag hoppas att ni har uppskattat det. Jag har tyckt att det varit roligt att få veta vad andra läser och de har kommit med så många bra boktips! Tack till alla ni som varit med och boktipsat!

Idag är det ju själva Världsbokdagen, en dag instiftad av Unesco för att uppmärksamma böcker och författare. För mig är läsglädje att fångas av en bok som jag inte vill ska ta slut och som har en berättelse jag bär med mig länge. En sådan bok är Emma Karinsdotters nya bok Tusen stjärnors ö. Det är en sorglig, fin och spännande berättelse som passar för alla åldrar och mitt bästa boktips såhär på Världsbokdagen. 

I Tusen stjärnors ö möter vi Tigris vars mamma Lyra gick bort när hon var ett år. Men sedan dess har inget blivit detsamma. Hennes pappa är inte den han brukade vara och Tigris tänker ofta på hur det skulle vara om hennes mamma fortfarande levde. Den här julen är det extra jobbigt, de har just flyttat från lägenheten med alla minnen som hennes mamma lämnat kvar till en ny lägenhet. Pappa sitter bara och stirrar in i det tomma akvariet och det är fullt av flyttlådor överallt. En dag hittar Tigris en låda med sin mammas namn på. Hon kryper ner i lådan och somnar. När hon vaknar är hon i en helt annan värld. På Tusen stjärnors ö möter Tigris Ariann och Leo. Men där finns också Skuggan som släcker stjärnorna en efter en. Tillsammans måste de komma på ett sätt att besegra Skuggan och hitta Tigris mamma som försvunnit i Förstenade skogen. 


"När Lyra spelade, svarade ön. En efter en tände hon himlens alla stjärnor. Och vet du? Det var så jag hittade henne. Jag hade simmat så länge i Oändligheternas hav att jag tappat både ord och bokstäver. Jag var nästan förlorad, men stjärnorna räddade mig. När jag såg dom tändas där uppe på himlen visste jag att jag måste ta mig hit, till ön under tusen stjärnor."


Det här är en riktigt spännande äventyrsbok som jag tycker att man ska läsa tillsammans hela familjen. Att få följa med Tigris mellan Tusen stjärnors ö och den verkliga världen är spännande. Samtidigt är boken otroligt vackert skriven och har ett djup som gör att man berörs ännu mer. Den är sorglig, fin och spännande på samma gång. Hela boken har en sagolik känsla över sig med intressanta karaktärer och en häftig värld. När jag läser Tusen stjärnors ö förs tankarna till Bröderna Lejonhjärta och jag hoppas innerligt att den nomineras till Augustpriset. Det är den bästa boken jag läst på länge!

Titel: Tusen stjärnors ö
Författare: Emma Karinsdotter
Åldersgrupp: från 9 år
Förlag: Bonnier Carlsen
Betyg: 5 av 5 ugglor
Köp: t.ex hos Adlibris eller Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar