onsdag 2 mars 2022

Första terminen som litteraturvetenskapsstudent

Jag pluggar ett program som heter Språk- och kommunikationsprogrammet på Mälardalens universitet och är nu inne på min fjärde termin. Som profilämne det här året läser jag litteraturvetenskap och jag har nu läst klart min första termin med litteraturvetenskap och är också klar med den första delkursen på min andra termin. I höstas när jag precis börjat läsa litteraturvetenskap skrev jag ett inlägg där jag sa att jag skulle skriva lite här på bloggen om hur det är att läsa litteraturvetenskap eftersom jag själv var nyfiken på det innan jag började plugga. Jag har inte gjort det så mycket under hösten men nu tänkte jag göra ett inlägg om min första termin som litteraturvetenskapsstudent. 

Det blir många böcker att bära med sig
i ryggsäcken.
Jag läser ju litteraturvetenskap som en del av mitt program och har då läst tillsammans med lärarstudenter. I höstas läste jag en kurs på 30 hp som heter Litteraturvetenskap 1 och nu under våren läser jag Litteraturvetenskap 2. Kurserna är uppdelade i fyra delkurser på 7,5 hp var. I höstas läste jag alltså kurserna Introduktion till litteraturvetenskapen, Historiska perspektiv 1, Historiska perspektiv 2 och Tematiska perspektiv. 

Den första kursen Introduktion till litteraturvetenskapen var precis som namnet säger en introduktionskurs. Vi fick öva oss på att analysera epik, lyrik och dramatik och det var mycket teoretisk läsning om hur man analyserar litteratur. Det var väldigt bra för att komma in i tänket och lära sig användbara begrepp. Till exempel fick vi lära oss om metrik vilket är viktigt för att kunna analysera dikters form. Vår tenta bestod av att analysera en dikt, en novell och ett drama.

Kunskapen från den första delkursen kom väl till pass i de två följande kurserna. I den andra kursen Historiska perspektiv 1 gick vi igenom litteraturhistorien från antiken till 1600-talet ungefär. Vi lästa texter från de olika epokerna och fick lära oss att urskilja hur texterna var påverkade av sin epok. I den här kursen hade vi en salstenta där vi skulle känna igen textutdrag, förklara begrepp och analysera en dikt med mera. Det var en väldigt texttung kurs med mycket att läsa och jag tror att det var omkring 80 texter som vi behövde komma ihåg till tentan för att kunna säga vilket text det var, vem som skrivit den, vilken epok den var ifrån och lite om handlingen.

Lektion på campus.
Delkurs tre hette Historiska perspektiv 2 och där fortsatte vi att gå igenom litteraturhistorien från 1600-talet fram till 1900-talet. Även här var det mycket kopplat till epokerna och de olika inriktningarna som var viktiga under tidsperioderna. Det jag tycker att intressant med litteraturvetenskap är att man också får lära sig mycket om historia och samhällets utveckling genom litteraturen. 

Den sista delkursen Tematiska perspektiv var nog min favorit. Där hade vi ett tematiskt perspektiv och läste ett antal romaner för att analysera dem utifrån tema och motiv. I tentan fick vi välja tre romaner att analysera utifrån samma tema och se vad som skiljde deras gestaltning av temat. Det är spännande att man kan ha så många olika ingångar när man läser och analyserar ett verk och att göra det utifrån tematik tyckte jag var roligt. I den här kursen läste vi också lite mer moderna romaner vilket jag är mer intresserad av.

Våra lektioner har i vissa perioder varit på distans och vissa perioder på plats. Men de har sett ganska lika ut i alla kurser. Ofta föreläser läraren en del av lektionen och en del av lektionen går till diskussioner om böckerna vi läst inför passet.

Kurslitteraturen till kursen jag
läser just nu. En rejäl hög!
Nu läser jag alltså Litteraturvetenskap 2 och den kursen är uppdelad i delkurserna Lyrik och dramatik som jag precis avklarat, Roman och novell, Litteratur och samtid och en uppsatskurs. Det är väldigt intressant att läsa litteraturvetenskap och få läsa och analysera texter hela dagarna. Innan jag började läsa litteraturvetenskap var jag orolig för att jag skulle förstöra min läslust med att vara tvungen att läsa så mycket. Men jag tycker inte att det har påverkat så mycket. Det är ju stundvis ganska mycket att läsa men jag försöker att hålla isär kurslitteraturen och min nöjesläsning. På dagarna läser jag kurslitteratur och på kvällarna lustläser jag. Man läser ju på ett lite annat sätt när man ska analysera det man läst. Det har ibland blivit lite mindre läsning på fritiden eftersom jag när jag läst en hel dag kanske inte är så sugen på att sätta mig och läsa igen på kvällen men skolläsningen ger också en längtan till lustläsningen.

Hoppas ni tyckte det var roligt att läsa lite om mina studier. Har ni några frågor eller om det är något särskilt kring mina studier som ni vill att jag ska skriva om kan ni kommentera nedanför.

1 kommentar:

  1. Jag gick också på Mälardalen (fast på min tid var det "bara" en högskola). Jag gick lärarprogrammet och läste litteraturvetenskap en termin som fristående kurs, men det låter som de har gjort om kurserna lite sedan dess. Det var roligt att höra från någon som håller till på samma ställe som jag gjorde en gång!

    SvaraRadera