Jag har läst tre lättlästa böcker för unga och nu ska jag berätta om dem.
De två första böckerna är faktaböcker. Sapmi är skriven av Annelie Drewsen och Katarina Lycken Rüter och handlar om den samiska kulturen. Det är en viktig faktabok som bidrar med kunskap om den samiska världen som man kanske inte får lära sig så mycket om till exempel i skolan. Boken är lättläst och passar för alla från mellanstadiet ungefär.
Moa Martinson - Ett liv av Annelie Drewsen och Cilla Dalén är en faktabok om författaren Moa Martinson. Det finns flera liknande böcker om olika författare och de är väldigt intressanta att läsa. Man får grundläggande kunskap om författarens liv och lär sig mycket nytt. Både boken om Moa Martinsson och Sapmi innehåller både bilder och text och är bra uppbyggda med olika typer av information.
Till sist vill jag berätta om en skönlitterär bok för unga som också den är lättläst. Den heter Böghög och är skriven av Ebba Berg. Boken handlar om Frej som ska gå på dejt med Teo som han skrivit med ett tag. Hans föräldrar vet om att han gillar killar men det gör inte hans kompisar. Redan på den första dejten väcks Frejs känslor för Teo. Först är allting perfekt mellan dem men sedan blir Frej osäker på Teo. Han beter sig konstigt, kan det vara så att han har en annan pojkvän? Jag tyckte mycket om den här boken. Till en början var jag lite skeptisk då jag inte gillar titeln så mycket. Men den syftar till att killarna i Frejs skola använder bög som ett skällsord och gör böghögar. Jag tycker att berättelsen är väldigt fin. Man känner verkligen med Frej och vill att det ska gå bra för honom. Hans föräldrar är fina karaktärer som man blir glad av att läsa om. De är så stöttande och bryr sig mycket om Frej. Samtidigt är det en viktig bok då jag tycker det är viktigt att olika typer av människor få ta plats i litteraturen.
Det var tre lättlästa boktips! Hoppas du blev sugen på att läsa någon av dem!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar